رانندگی در شرایط جوی مختلف

مقدمه

به‌طور کلی رانندگی به خودی خود کاری است که باید حتما با دقت فراوان انجام شود. حال فرض کنید این کار مهم در شرایط آب و هوایی نامساعد صورت گیرد. در این مقاله تخصصی از بسپرشاپ قصد داریم به نکاتی پیرامون قواعد کلی رانندگی و کنترل اوضاع در شرایط غیرعادی اشاره کنیم. متاسفانه در حال حاضر اکثر مراکز آموزش رانندگی هدف اصلی خود را از آموزش کاربردی و درست به درآمدزایی بیشتر تغییر داده­اند به همین دلیل برای رانندگان کم‌تجربه و جوان این مطالب می‌تواند کمک بزرگی باشد تا خطرهای احتمالی را پیش بینی و بدون خسارت رانندگی ایمن و سلامتی را داشته باشند.

قبل از شروع حرکت

اگر شما راننده‌ای ماهر باشید باید بدانید قبل از شروع به حرکت با خودرو در هر شرایطی لازم است نکاتی را مورد توجه قرار دهید. حالا اگر شرایط آب و هوایی مساعد نباشد این نکات اهمیت چند برابری پیدا خواهند کرد. در ادامه به‌طور خلاصه به 9 تا از مهم‌ترین این موارد اشاره می‌کنیم.

  1. شیشه و آینه‌های خودرو

شرط اصلی رانندگی دید کافی و درست است. این دید از آینه‌ها و شیشه‌های خودرو حاصل می‌شود. قبل از حرکت شما باید از تمیز و شفاف بودن آن‌ها اطمینان پیدا کنید. نکته‌ی دیگر تیغه‌های برف پاک‌کن است که از کار کردن آن‌ها باید مطمئن شوید و اگر احیانا نیاز به تعویض داشت باید بدانید در شرایط بارانی یا برفی قبل از تعویض آن جدا از حرکت خودداری کنید.

  1. چراغ‌های خودرو

چراغ‌های مختلف خودرو از جمله چراغ جلو، چراغ ترمز، چراغ عقب و چراغ‌های مه‌شکن و راهنما از اهمیت بالایی هم برای شما و هم برای دیگر رانندگان برخوردار است. چراغ‌های خراب یا سوخته به سرعت باید تعمیر یا تعویض شوند و صاحب خودرو به‌طور مداوم باید آن‌ها را چک کند. پوشش چراغ‌های خودرو در طی زمان شفافیت خود را از دست می‌دهد و نیاز به رسیدگی دارد. لطفا اگر در این موارد تخصص لازم را ندارید حتما به مکانیک مراجعه کنید.

  1. تایرهای خودرو

بنابر مدل خودرو و شرایط آن و محل زندگی افراد و میزان استفاده‌ی آن‌ها از خودرو، زمان سرویس خودرو برای هر فرد متفاوت است. اما سرویس چند باره‌ی آن در طول یک سال از ملزومات نگهداری خودرو است. متخخصان خودرو نکاتی را برای سلامت فنی و ظاهری خودروی شما یادآوری می‌کنند که شما از آن‌ها اطلاع چندانی نخواهید داشت. اگر قصد دارید تایرهای مطمئن با بهترین قیمت را تهیه کنید، بسپرشاپ بهترین لاستیک­ها با بهترین قیمت لاستیک را به شما پیشنهاد می­دهد.

  1. در حین حرکت

در حین حرکت خودرو بایستی به موارد بسیار ساده و مهمی دقت داشته باشیم تا کمترین آسیب را ببینیم. اگر دقت کرده باشید تا کنون نکاتی که در این مقاله توضیح داده شده برای قبل از شروع به حرکت خودرو بود که نشان از اهمیت بررسی خودرو قبل از حرکت دارد اما حالا می­خواهیم در ادامه‌ چند توصیه مهم برای رانندگی در حین حرکت داشته باشیم تا با دانستن این نکات همگی از خطرات احتمالی دور بمانیم.

  1. حفظ آرامش

یکی از وحشتناک‌ترین اتفاقاتی که ممکن است برای رانندگان مبتدی در آب و هوای نامساعد رخ دهد؛ ترس و استرس زیاد است. به عنوان راننده که کنترل خودرو و جان سرنشینان در دستان شماست باید آرامش خود را در هر شرایطی حفظ کنید. گاهی بعضی افراد مثلا در مه ناخودآگاه سرعت خود را زیاد می‌کنند اما این نکته که در شرایط مه‌آلود سرعت را  باید کاهش دهیم بر همه مبرهن است پس دلیل این تصمیم اشتباه چیزی جز استرس نیست. تا می­توانید با تمرین های مختلف بر استرس خود فائق بیایید.

  1. دنبال کردن خطوط

یکی از مواردی که شما را کمک می‌کند در شرایط سخت، ایمن برانید؛ دنبال کردن خطوط جاده است. در هوای برفی یا بارانی و یا حتی مه‌آلود اولین اتفاق کم شدن میدان دید شما می‌باشد. این میدان دید گاهی تا حدی کم می‌شود که ممکن است خودروی جلویی را نبینید. در این شرایط برای خارج نشدن از مسیر دنبال کردن خطوط شما را خیلی کمک می‌کند. دنبال کردن خطوط در هنگام رانندگی در شرایط سخت جلوی بسیاری از تصادفات بین شهری و حتی درون شهری را می­گیرد.

  1. حفظ فاصله‌ی ایمن

درحالیکه ممکن است شما یک راننده‌ی بسیار با تحربه باشید اما گاهی عدم توجه به اقدامات اولیه، اشتباهات مرگباری به دنبال دارد. به عنوان مثال شاید در هوای برفی قسمتی از جاده با یخ پوشانده شده باشد. اگر در این حالت فاصله‌ی شما با خودروی جلویی کمتر از استاندارد لازم باشد؛ با اولین ترمز احتمال اینکه کنترل خود را از دست بدهید و تصادف اتفاق بیفتد بسیار بالاست. در مبحث فاصله‌ی ایمن در ادامه مفصل توضیحاتی ارائه می‌کنیم.

  1. استفاده‌ی درست از چراغ‌ها

در اولین اقدام چراغ‌های مه‌شکن را روشن کنید. این کار باعث می‌شود هم خودتان در حین حرکت دید بهتری داشته باشید هم رانندگان دیگر شما را بهتر ببینند. اما اگر باز از این بابت دلهره داشتید از چراغ پایین خود نیز می‌توانید استفاده کنید. این چراغ هم روشنایی خوبی به قسمت جلوی خودروی شما اضافه می‌کند. اما به هیچ‌عنوان از نور بالا استفاده نکنید. این کار هم دید شما را  کاهش می‌دهد هم باعث می‌شود رانندگان اطرافتان با مشکل مواجه شوند و خسارت جبران ناپذیری به وجود بیاید. اگر قصد خرید ارزان چراغ خودرو دارید و می­خواهید با خرید چراغ خودروی با کیفیت خیال خودتان را از رانندگی راحت کنید، بسپرشاپ بهترین آپشن­ها را برای خرید اینترنتی و سریع چراغ خودرو دارد.

  1. رانندگی مثل مبتدی‌ها

در شرایط جوی بد لازم است کارهایی انجام دهید که اگر در حالت عادی به شما گفته شود با تمسخر می‌گویید “مگر من مبتدی هستم؟” بله دقیقا باید مثل راننده‌های تازه‌کار باشید. اول اینکه فرمان را با هر دو دست نگه دارید زیرا ممکن است در شرایطی ناگهان خودرو وارد آب گرفتگی شود؛ در همان لحظه فرمان خودرو به شدت به سمتی کشیده می‌شود که لازم است برای کنترل آن از هر دو دست خود استفاده کنید. به هیچ عنوان در هوای بارانی و برفی سبقت نگیرید. مثل افرادی که در اولین جلسات آموزش رانندگی خود هستند از هرگونه سبقت در آب و هوای نامساعد پرهیز کنید.

نکات فرعی برای رانندگی در شرایط جوی بد

در هر شرایطی کمربند ایمنی خود را باز نکنید.

از سمت راست برانید.

سعی کنید از سفر کردن در شرایط آب و هوایی بد پرهیز کنید.

حتما زنجیرچرخ همراه داشته باشید و نحوه‌ی استفاده از آن را یاد بگیرید.

رانندگی در آب و هوای برفی

در شرایط برفی حتما باید مراقب یخ سیاه باشید. یخ شفاف یا همان یخ سیاه همیشه به رنگ مشکی نیست. این یخ در دمای خیلی پایین به‌ وجود می‌آید و ممکن است همرنگ سطح جاده باشد به همین دلیل دیدن آن اصلا کار راحتی نیست و افراد در نگاه اول عموما فکر می‌کنند رطوبت زمین را  فرا گرفته. باید حواستان باشد برای مراقبت بیشتر چند متر قبل از چراغ و عوامل راهنمایی شروع به توقف کنید.

حین چرخش و دور زدن اصلا ترمز نگیرید زیرا گرفتن ترمز وقتی تایرها در حال چرخیدن است باعث از دست رفتن کنترل خودرو و لیز خوردن تایرها خواهد شد. به هر حال شما در طول مدت رانندگی ممکن است سر خوردن را تجربه کنید؛ پس حتما خاطرتان باشد در حین لیز خوردن اصلا آرامش خود را از دست ندهید و پا روی پدال ترمز و گاز نگذارید. فقط فرمان را  به سمتی که خودرو در حال لیز خوردن است بچرخانید اگر هم متوجه شدید خودرو به هیچ‌عنوان متوقف نمی‌شود سغی کنید آن را به خارج مسیر منحرف کنید. برای توقف کامل دنبال تله‌های برف بگردید تا کمترین خسارت به بدنه‌ی خودروی شما برسد.

رانندگی در آب و هوای بارانی

در باران به یاد داشته باشید باید حداقل 20 کیلومتر بر ساعت از سرعت حرکت خود کم کنید زیرا در این وضعیت پیش می‌آید که تایرها روی آب حرکت کنند که چرخش فرمان و سرعت بالا به راحتی کنترل خودرو را از دست شما خارج می‌کند. نکته‌ی دیگر اینکه باید توجه داشته باشید تحت هیچ شرایطی از مناطقی که آب زیاد جمع شده عبور نکنید زیرا در آن حالت شما توانایی تخمین دقیقی از عمق آب ندارید و این باعث می‌شود خطر برخورد آب با موتور خودرو افزایش یابد.

حد فاصل رانندگی در شرایط جوی مختلف

برخورد از جلو به عقب یکی از رایج‌ترین انواع تصادف است. در رانندگی اگر خودروی جلویی به هر دلیلی تصمیم به توقف ناگهانی بگیرد و شما فاصله‌ی لازم را رعایت نکرده باشید؛ برخورد محتمل است. فاصله گرفتن به اندازه کافی قدرت تصمیم‌گیری صحیح را در اختیار شما قرار می‌دهد. این توضیحات در شرایط عادی حرکت است حالا اگر شرایط جوی مناسب نبود؛ فاصله‌ی شما بیشتر هم باید باشد. زیرا می‌دانیم که توقف در شرایط بارانی و برفی به سختی صورت می‌گیرد. برای محاسبه‌ی فاصله‌ی ایمن بعضی افراد از روش یک خودرو استفاده می‌کنند. در این روش گفته می‌شود شما باید با خودروی جلویی یک خودرو یعنی حدود 6 متر فاصله داشته باشید. این اندازه با چشم تخمین زده می‌شود. در حالیکه قانون دقیقی در رابطه با فاصله‌ی طولی خودروها در دسترس نیست؛ روش دومی که قصد مطرح کردن آن را داریم، روش درست‌تر و منطقی‌تری به نظر می‌آید. اسم این روش دو ثانیه است. روش دو ثانیه برای رانندگان کاربردی‌تر از روش یک خودرو می‌باشد. در این روش شما جسمی را به عنوان نشانه در ذهن خود انتخاب می‌کنید مثلا یک درخت یا چراغ راهنمایی. وقتی خودروی جلویی شما از آن نشانه رد می‌شود باید دو ثانیه در نظر بگیرید. هزار و یک ، هزار و دو، اگر زودتر از شمارش این دو عدد از نشانه عبور کردید؛ فاصله‌ی شما کم است اما در غیر اینصورت حدود فاصله‌ی ایمنی را برای رهایی از خطر رعایت کردید. تنها نکته‌ی این روش این است که نشانه‌ی انتخاب شده توسظ شما نباید باعث حواس‌پرتی شما شود و لزوما باید در میدان دید شما باشد.

در این مقاله سعی کردیم نکات مهمی را به صورت خلاصه در مورد رانندگی در شرایط جوی مختلف خدمت شما ارائه بدیم. شاید بازگو کردن چندباره‌ی این موارد باعث کم شدن آمار تصادفات و خسارات وحشتناک شود. تا این کم شدن آمار مرهمی باشد بر دل مردمی که روزانه صدها نفر را به دلیل تصادفات از دست می‌دهند. بسپرشاپ بزرگترین مرجع خرید اینترنتی آپشن­های خودرو سفری بی خطر را برای شما آرزو می­کند.



Post comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *