سانروف و انواع آن

مقدمه

شرکت های خودرو سازی همواره برای افزایش جذابیت محصولات خودشان تلاش می کنند. این اصل از آغاز شکل گیری صنعت اتومبیل سازی با استفاده از قوی تر شدن موتورهای خودرو، ارتقاء فنی ماشین ها و به کار بردن قطعات جدید در آنها اجرا گردید و پس از آن با تغییر در طراحی های کابین و بدنه، به کاربردن مواد اولیه با کیفیت تر در قطعات داخلی و بیرونی خودرو ها که سبب راحتی راننده و سرنشینان اتومبیل شود ادامه یافت. به‌ مرور آپشنال بودن خودروها امری عادی شد و خریداران و خودرودوستان به ‌دنبال آپشن‌های خاص‌تر و متفاوت‌تر بودند. در این دوره خودروسازان به دنبال ارائه آپشن های مختلف و متنوع کردن آنها هستند.

سان روف از آپشن هایی است که در سال های گذشته به اتومبیل های لوکس افزوده شد ولی در حال حاضر وجود آن در هر اتومبیلی معمول و عادی می باشد. همانطور که می دانیم آپشن سانروف دارای تنوع زیادی است. در این مقاله از بسپر شاپ به تعریف آن و همچنین انواع این آپشن می پردازیم.

تعریف سانروف و کاربردهای آن

همه شما با سانروف آشنا هستید ولی اگر تعریف دقیق تری از آن را می خواهید، سانروف از امکاناتی است که تا قبل از قرن 21 تنها در اتومبیل های لوکس و مدرن به کار می رفت ولی امروزه در سایر اتومبیل ها هم می توانیم آنرا مشاهده کنیم.

به قسمت متحرک سقف اتومبیل که تقریبا یک سوم سطح آنرا پوشانده است سانروف می گویند. کاربرد این آپشن برای تبادل بیشتر هوای کابین اتومبیل، جذب بهتر نور و امکان مشاهده آسمان از درون کابین خودرو می باشد. جنس سانروف پنل فلزی، شیشه ای و یا در مواردی پارچه ای است که در سقف اتومبیل قرارداده می شود. تنظیم این پنل به صورت دستی و خودکار است. در مدل دستی آن سرنشینان خودرو به صورت دستی آنرا تنظیم می کنند ولی در سانروف خودکار این کار توسط دکمه مخصوص انجام می شود.

تاریخچه و انواع سان روف اتومبیل

به کارگیری از سانروف به صورت امروزی در اتومبیل ها تقریبا از نیمه قرن 20 میلادی آغاز شد. قبل از دهه 1940، اتومبیل ها با ظاهر روباز وجود نداشتند. تا سال های متمادی خودروسازی های مختلف اتومبیل هایی با سقف های تمام پارچه و متحرک، سقف های نیمه پارچه به صورت ثابت و یا متحرک و یا سقف های فلزی کاملا ثابت تولید می کردند. از دهه 50 میلادی با تولید خودروهای سدان، سقف های جمع شونده برزنتی تولید شدند ولی با توجه به اینکه جلوی نفوذ آب را در موقع برف و باران نمی گرفت از آن استقبال نشد تا اینکه در دهه 70 میلادی شرکت خودرو سازی فورد برخی از خودروهای سدان این کمپانی را با سقفی شیشه ای و ثابت و قسمت فلزی که در زیر سقف شیشه ای متحرک بود را تولید کردند.

همانطور که گفته شد  از گذشته تا کنون سانروف ها تغییرات زیادی داشته اند و در حال حاضر بسیار متنوع هستند  به طور کلی 7 مدل سانروف وجود دارد ما در این بخش از مقاله بسپر شاپ به بررسی انواع مختلف سانروف می پردازیم.

سانروف پاپ آپ (POP_UP)

 این مدل از سانروف به سمت بالا حرکت می کند و موقع باز شدن بطور کامل از سقف جدا می شود. این خصوصیت این مدل از سانروف را منحصر به فرد کرده است. سانروف پاپ آپ نمونه اتوماتیک ندارد و به صورت دستی باز می شود برای اینکه آنرا باز کنید می بایست پنل آنرا به طرف بالا حرکت دهید. نصب غیر فابریک آن توصیه نمی شود زیرا هم متحمل هزینه زیادی می شوید و شاید به بدنه اتومبیل شما آسیب وارد شود.

سانروف داخلی یا توکار (In_Built)

در این مدل از سانروف که داخلی یا توکار نامیده می شود سانروف در هنگام جمع شدن به داخل سقف رفته و پنهان می گردد ( به صورت کشویی) در نتیجه سقف این خودرو ها نسبت به سقف های معمولی ضخامت بیشتری دارند. این مدل سانروف مدل دستی و اتوماتیک دارد. در گذشته این مدل سانروف فلزی بود ولی امروزه شیشه ای هستند.

سان روف اسپویلر (Spoiler)

برعکس سانروف داخلی دریچه این مدل به طرف بیرون اتومبیل باز و بسته می شود و برای وارد شدن هوا و نور به صورت استاندارد با زاویه مشخصی ساخته شده اند. از مزایای این مدل اینست که در هنگام باز شدن به سمت عقب اتومبیل حرکت می کند و این امکان را به سرنشینان می دهد که با دقت بیشتری با استفاده از کلیدها آنرا کنترل کنند. سانروف اسپویلر بیشتر در اتومبیل های کوچک مثل هاچ بک و مینی ها استفاده می شود و خودکار می باشد.

سانروف جمع شونده یا تاشو (Folding Sunroof)

سانروف تاشو بزرگتر از انواع دیگر سانروف است. به طور معمول جنس آن از برزنت یا پارچه می باشد. به این صورت که سقف اتومبیل از جنس برزنت یا پارچه است و در موقع استفاده از سانروف به صورت خودکار و یا دستی به طور کامل جمع می شود.  در برخی از مدل ها جنس صفحه سانروف از شیشه است که مابین تزئینات داخلی کابین و سقف فلزی خودرو جای گرفته است در این مدل پنل، در نمای بیرونی سطحی قرار دارد که با پارچه پوشیده شده است و سرنشینان پس از باز شدن کامل سطح شیشه ای می بایست پارچه را بصورت دستی جمع کنند.

سان روف جداشونده یا (Removable Sunroof)

در این مدل سانروف پنل آن به صورت کامل از سقف خودرو جدا می شود و تنها در اتومبیل هایی به کار می رود که به علت طراحی خاص آنها نمی توان از سایر سانروف ها بهره برد. این مدل در خودروهای گرانقیمتی مثل بوگاتی ویرون گرند اسپرت استفاده می شود.

سان روف چشم انداز یا  پانورامیک (Panoramic Sunroof)

سانروف چشم انداز یا پانورامیک جدیدترین نسل سانروف ها هستند که متشکل از 2 عدد پنل بزرگ شیشه ای جدا و در کنار هم هستند و قابلیت باز و بسته کردن به صورت جدا را دارند در اصل به صورت 2 تکه است که یکی برای سرنشینان جلو اتومبیل و دیگری برای سرنشینان قسمت عقبی به کار می رود. این مدل سانروف به طور معمول خودکار می باشد.

سان روف لندولت

بیشتر در اتومبیل های لوکس و تشریفاتی از سانروف لندولت استفاده می شود این مدل تنها برای سرنشینان قسمت عقب خودرو قابل استفاده است به این صورت که سقف قسمت جلو اتومبیل فلزی و پوشیده است و قسمت عقبی آن قابل جمع شدن است.

تعریف مونروف و تفاوت آن با سانروف

ورود مونروف به صنعت خودروسازی از نظر زمانی تقریبا با سانروف برابر است. این آپشن هم در دهه 70 میلادی به خط تولید فورد وارد شد و بعد از آن برای بقیه خودروسازی ها هم بکار گرفته شد. در واقع مونروف پنل تلقی و یا شیشه ای است که در سقف می گذارند. در نتیجه تفاوت بین سانروف و مونروف در جنس آن ها می باشد. همانطور که گفتیم سانروف می تواند پارچه ای و تیره و یا فلزی باشد. در صورتیکه مونروف از شیشه و یا طلق روشن ساخته می شود. تفاوت دیگر آنها در مقدار بازو بسته شدن آنهاست به طوریکه مونروف قابلیت باز شدن به صورت کامل را ندارد.

سقف پاناروما و تفاوت آن با مونروف و سانروف

سقف پاناروما را می توان نمونه پیشرفته مونروف نامید که یکی از آپشن های دوست داشتنی و جداب خودروهای لوکس به حساب می آید. این سقف یک پنل شیشه ای است که از جلو تا عقب اتومبیل کشیده شده و سرنشینان جلو و عقب خودرو می توانند از منظره آسمان لذت ببرند. از تفاوت های بین پاناروما و مونروف در مساحت آنهاست به طوریکه مونروف فقط برای سرنشینان جلوی اتومبیل است. همینطور پاناروما مانند دو سانروف چسبیده به همدیگر است با این تفاوت که تیغه موجود در وسط سانروف چشم انداز را ندارد. تفاوت اصلی سقف پاناروما و مونروف جنس شیشه استفاده شده در آنهاست جنس شیشه این مدل سقف از پلی کربنات است که قطر آن به 5 سانتی متر می رسد و همینطور با وجود اینکه سرنشینان از نور و منظره زیبای آسمان لذت می برند ولی 100 درصد از ورود اشعه UV  به درون خودرو جلوگیری می کند. این سقف همانند مونروف و سانروف قابل باز و بسته شدن به صورت نیمه و یا کامل را دارد. همانطور که ذکر شد این سقف جنس بسیار ضخیم و محکمی دارد بنابراین خطری برای سرنشینان و راننده اتومبیل ندارد.

سخن آخر

در پایان آپشن سانروف این فرصت را به راننده و سرنشینان خودرو می دهد که به راحتی از هوای دلپذیر بیرون تنفس کنند و از منظره آسمان لذت ببرند همچنین در تصادفاتی که دربهای خودرو باز نمی شوند خودروهای دارای سانروف این امکان را داند که سرنشینان از این قسمت به خارج از اتومبیل منتقل شوند. به طور کلی در این مقاله از بسپر شاپ انواع سانروف و تفاوت آن با سقف پاناروما و مونروف را یاد گرفتیم. همچنین به مزایای استفاده از آنها پی بردیم. امیدواریم از این مقاله  بهره کافی را برده باشید.



Post comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *