آشنایی با استانداردهای کف‌پوش و روکش صندلی خودرو

بعد از داشتن یک خودروی خوب، نگهداری از آن شامل مواردی است که می‌تواند لذت رانندگی را دوچندان کند.

 بررسی موارد فنی خودرو در فصول مختلف سال یکی از مواردی است که دارندگان خودرو باید همواره به آن دقت داشته باشند.

نکته دیگر، استفاده از آپشن و تجهیزات داخل خودرو است. استفاده از کف‌پوش و روکش صندلی از جمله مواردی است که هنگام رانندگی، خصوصا در مسیرهای طولانی یا پرترافیک به خوبی ملموس است.

استفاده از کف‌پوش و روکش صندلی استاندارد و متناسب با نوع خودرو می‌تواند علاوه بر جلوه زیبایی، در حفظ پاکیزگی فضای داخل خودرو نیز تاثیر بسزایی داشته باشد.

 

 

کف‌پوش مناسب خودرو

کف‌پوش‌های خودرو مدل‌های مختلفی دارند. فرقی نمی‌کند که شما از چه مدل خودرویی استفاده کنید چرا که این کفپوش‌ها قابلیت نصب در انواع خودروها را داشته یا به صورت اختصاصی برای خودرو های مدل خودروی شما طراحی شده‌اند. استفاده از کف‌پوش استاندارد می‌تواند علاوه بر زیبایی داخل خودرو، مشکلات ناشی از کف پوش غیراستاندارد حین رانندگی را کاهش دهد.

 

 

 

معایب استفاده از کف‌پوش‌های غیراستاندارد در خودرو

 

 

  • تاثیر بر روی پدال گاز :

 

نصب کف‌پوش با ابعاد بزرگ و غیراستاندارد، به قسمت زیر پدال گاز نفوذ کرده و از حرکت پدال گاز تا انتهای کورس خود جلوگیری می‌کند. این امر سبب خواهد شد که خودرو در مواقعی که نیاز به شتاب‌گیری ناگهانی و فرار از خطر و یا تعویض دنده معکوس در خودروهای اتوماتیک دارد و راننده بطور ناگهانی پدال گاز را تا انتها می‌فشارد، پدال گاز به درستی عمل نکرده و موتور خودرو قدرت کافی برای سرعت گرفتن و یا جلوگیری از خطر را نداشته باشد. این موضوع در برخی موارد می‌تواند بسیار خطر ساز باشد.

 

 

 

  • تاثیر بر روی پدال کلاچ :

 

اندازه نامتناسب کف‌پوش در خودرو باعث می‌شود کف‌پوش به زیر پدال کلاچ نفوذ کرده و در هنگام کلاچ گرفتن توسط راننده، پدال کلاچ به انتهای کورس خود نرسیده و تعویض دنده به نرمی و آسانی انجام نگیرد. این امر موجب می‌شود عملیات کلاچ‌گیری بطور کامل انجام نشده و به مرور زمان و با تکرار این موضوع، دیسک و صفحه کلاچ به سرعت فرسوده شده و نیاز به تعویض داشته باشد.

در برخی مواقع نیز هنگام برداشتن پا از روی پدال کلاچ و برگشت آن، پدال به زیر کف‌پوش گیر کرده و موجب بلند شدن کفپوش و گیر کردن آن به تمام پدال‌ها خواهد شد که این امر تمرکز رانندگی را کاسته و بسیار خطرناک خواهد بود.

 

 

 

  • تاثیر بر سیستم تهویه مطبوع خودرو:

 

 برخی از کف‌پوش‌های غیراستاندارد به دلیل ابعاد بزرگ آن به محدوده دریچه هوای سیستم تهویه در زیر پای سرنشین‌های جلو نفوذ کرده و راندمان سیستم تهویه مطبوع کاهش می‌یابد و چرخش هوا از دریچه‌های زیر پا مختل خواهد شد.

 

 

 

  • تاثیر در حرکت صندلی‌های جلو :

 

با نصب کفپوش‌های غیراستاندارد علاوه بر اینکه حرکت صندلی‌های جلو در داخل ریل خود مختل می‌شود، دسترسی به اهرم تنظیم صندلی که در زیر صندلی تعبیه شده است نیز با مشکل مواجه خواهد شد و این امر قطعا موجب نارضایتی راننده و سرنشین جلو خواهد شد.

روکش مناسب صندلی خودرو

روکش صندلی یکی از تزئینات داخلی خودرو است که علاوه بر زیبایی ظاهری، سبب راحتی راننده و سرنشینان می‌شود.

انتخاب روکش مناسب و استاندارد علاوه بر زیبایی، کنترل دمای اتاق و سهولت در نظافت آن، از روکش اصلی صندلی‌ها نیز محافظت می‌کند.

 

 

معایب استفاده از روکش صندلی غیراستاندارد در خودرو

 

 

  • تاثیر در عملکرد کیسه هوای جانبی:

 

در خودروهای امروزی که دارای کیسه هوا (ایربگ) جانبی در داخل صندلی‌های جلو هستند، نصب روکش صندلی غیراستاندارد بسیار خطرناک خواهد بود.

صندلی‌های جلو در محل نصب کیسه هوا، دارای دوخت بسیار ضعیفی هستند که کیسه هوا به هنگام باز شدن از این نقطه ضعیف شده به بیرون پرتاب خواهد شد. حال چنانچه این محل با روکش صندلی غیراستاندارد پوشیده شود در هنگام بروز حادثه، کیسه هوا قادر به خارج شدن نخواهد بود که این امر علاوه بر اینکه کارایی کیسه هوای جانبی جهت جلوگیری از صدمات جسمی به سرنشین‌های جلو را مختل می‌کند، موجب آسیب جدی به قطعات داخلی صندلی خواهد شد.

 

 

  • تاثیر در تعریق بیش از حد سرنشینان خودرو:

 روکش‌های صندلی غیراستاندارد به‌دلیل نوع جنس و عدم دقت در طراحی آن، منافذ ورود و خروج و تهویه هوای کافی در آن‌ها طراحی نشده است که این امر در فصول گرم سال موجب تولید گرمای بیش از حد و تعریق سرنشینان خودرو و نهایتا عدم آسایش سرنشینان خواهد شد.

 

 

  • تاثیر در تجهیزات رفاهی خودرو :

 در نسل جدید خودروها که دارای سردکن و گرمکن صندلی هستند نصب روکش‌های صندلی غیراستاندارد موجب عدم کارایی مناسب این تجهیزات رفاهی خواهد شد.

 

 

  • تاثیر نامطلوب در فضای داخلی خودرو:

 در بسیاری از موارد مشاهده شده است که استفاده از روکش صندلی‌های غیراستاندارد، با گرم شدن هوا در فصول گرم سال موجب تولید بوی نامطبوع (و احتمالا سرطان‌زا) در خودرو شده و حتی در برخی مواقع موجب چرب شدن شیشه ها در داخل خودرو خواهد شد.

با انتخاب درست تجهیزات داخلی خودرو متناسب با استانداردهای کارخانه سازنده خودرو، در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.



Post comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *