اهمیت لنت ترمز در خودرو

ترمز خودرو وظیفه توقف خودرو در هر شرایط اضطراری یا عادی را دارد و می‌تواند خودروی شما را متوقف کند تا خودرو به خودروهای دیگر، موتورسوارها و عابران پیاده برخورد نکند. بنابراین اگر ترمز را حیاتی­ترین بخش امنیتی و مراقبتی خودرو بدانیم، لنت ترمز اصلی­ترین بخش عملکردی ترمز در خودروهای مختلف است. بطور کلی لنت ترمز را به عنوان یکی از اجزای حیاتی سیستم ایمنی خودرو می­شناسند که امروزه به واسطه حساسیت بالای آن در تمام مقالات علمی و فنی مرتبط با خودرو به عنوان یک قطعه فوق ایمنی با گرید A در استاندارد شناخته می­شود. بواسطه همین است که کیفیت بالای لنت ترمز و کارایی خوب آن ، در یک رانندگی سالم و ایمن در شرایط مختلف جوی و شرایط پیش­بینی­نشده با حفظ جان سرنشین­های خودرو رابطه مستقیم دارد.

از این جهت همیشه به این نکته تاکید شده که لنت ترمز از مهم‌ترین قطعات یک خودرو به شمار می‌رود، سلامت آن تاثیر مستقیم روی امنیت و ایمنی سفر دارد. بنابراین بایستی در خرید لنت ترمز توجه بیشتری کنیم و برای خرید بهترین لنت ترمز به دنبال صرفا لنت ترمز متفرقه یا لنت ترمز ارزان نباشیم. ما در بسپرشاپ آماده­ایم تا ضمن آگاه ساختن شما عزیزان از انواع لنت ترمز، در سریعترین زمان ممکن لنت ترمز با کیفیت را به شما تحویل دهیم. قبل از اینکه به انواع لنت ترمز و معرفی هرکدام بپردازیم پیشنهاد می­کنیم در ادامه با ماهیت فنی لنت ترمزها آشنا شوید.

لنت ترمز چگونه عمل می­کند

اگر دقت کرده باشید پدال ترمز وظیفه نیروی بازدارندگی حرکت خودرو را به عهده دارد. لنت ترمز جزو قطعه­های مصرفی سیستم ترمز است که طول کارکرد و عمر آن با احتساب کارکرد اتوموبیل ارزیابی میشود. هرچه خودرو بیشتر کار کند و هرچه بیشتر ترمز بگیریم عمر لنت ترمز هم کمتر می­شود و حالا بر حسب کیفیت لنت ترمز مصرفی در خودرو این زمان متفاوت است. در واقع با گذشت زمان و با کارکرد خودرو در زمان­های مختلف و تمام شدن لنت، دیسک‌ها درگیر شده و اصطکاکی در اثر این درگیری به وجود می­آید علاوه بر تخریب، خطرهای مالی و جانی غیرقابل پیش­بینی­ای را برای راننده و دیگرسرنشینان خودرو پدید می‌آورد.

 

وظیفه لنت در مکانیزم ترمز خودرو

اصلی­ترین کار لنت این است که با تولید نیروی اصطکاک متناسب، انرژی جنبشی چرخ­های متحرک را که در خدمت و متاثر از نیروی موتور می‌باشند را بگیرد و به انرژی حرارتی تبدیل کند. صبر کنید کار لنت تمام نشده، بعد از اینکه لنت انرژی جنبشی را به انرژی حرارتی تبدیل کرد، سپس این انرژی حرارتی را در فضای پیرامون پخش می­کند تا با این عمل خودرو از حالت حرکتی به سکون و یا از سرعت خودرو کاسته ‌شود. نکته قابل توجه در مورد لنت این است که یک لنت مناسب باید ضریب اصطکاک بالا و پایداری خوبی داشته باشد تا با تغییراتی که در درجه حرارت دریافتی پیش می­آید، خاصیت خود را از دست ندهد. همچنین لنت باید توانایی و استحکام مناسبی در مقابله با سائیدگی داشته باشد و هیچ­گاه کاسه ترمز را خراش ندهد.

چه زمانی برای تعویض لنت ترمز مناسب تر است

هیچ قانون مشخص و قابل پیش­بینی­ای برای اینکه بدانیم چه زمانی باید دست به تعویض لنت ترمز بزنیم وجود ندارد اما راهها و علائمی هست که در ادامه با برشمردن آنها و دانستن آنها می­توانیم بفهمیم زمان مناسب دبرای تعویض لنت ترمز چه زمانی است. طول عمر دیسک‌ها و لنت­ها به نوع خودروی شما و شیوه رانندگی با خودرو و اینکه در چه شرایط جوی و در چه جاده­ها و محله­هایی رانندگی می ­کنید بستگی دارد. به طور کلی طول کارکرد و عمر لنت در حدود ۸۰ هزار کیلومتر تا 100 هزار کیلومتر برآورد می‌شود. اما بازهم تاکید می­کنیم که این قاعده مشخصی ندارد و زمان مناسب برای تعویض لنت خودرو کاملا بستگی به اتوموبیل شما دارد و عوامل متعددی بر پایان عمر لنت اثر می‌گذارند.

هرچه­قدر که تعداد سرنشینان‌ خودروی شما بیشتر باشد، وزن خودرو بیشتر شده و در نتیجه وقتی قصد توقف خودرو را داشته باشیم، فشار بیشتری به ترمز خودرو و در نتیجه لنت ترمز وارد می‌شود. خودرویی که به طور میانگین یک خانواده بر آن سوار می­شوند، معمولا خیلی سریعتر از یک خودروی تک سرنشین نیاز به تعویض لنت پیدا می‌کند. هرچه­قدر مسیر رانندگی شما در طول شبانه روز طولانی‌تر و بیشتر باشد، طبیعی است که لنت‌های ترمز زودتر مصرف شده و نیاز به تعویض در زمان زودتری خواهند داشت. تعویض لنت را نباید پشت گوش انداخت زیرا عواقب جبران­ناپذیری دارد. بعضی از مدل‌های بالاتر خودرو مجهز به سیستم سنسور فرسودگی لنت هستند و در زمانیکه لنت نیاز به تعویض پیدا کند، به راننده هشدارهای لازم را می‌دهند. اما علائم زیادی وجود دارند که به شما هشدار می‌دهند بایستی لنت خودروی خود را تعویض کنید.

5 دلیل برای آگاهی از زمان تعویض لنت

  1. چراغ هشدار

چراغ هشدار تعویض لنت، اولین نشانه نیاز به تعویض لنت است که روی داشبورد خودرو قرار دارد. وقتی این نشانه و آلارم برای شما فعال شد، باید بدانیم که در این شرایط حداقل یک سری از لنت‌های خودرو نیاز به تعویض و نوشدن دارند. اما این سنسور در همه خودروها موجود نیست و همه خودروها به این سنسور مجهز نیستند. در صورتیکه خودروی شما مجهز به سنسور فرسایش لنت نباشد، باید مرتبا لنت‌های ترمز را بررسی و چک کنید. به خصوص در این شرایط حتما در هر بار که به تعمیرگاه مراجعه می­کنید بهتر است از تعمیرکار مجرب مربوطه بخواهید که وضعیت لنت‌ها را بررسی کند.

  1. سوت کشیدن یا خرخر کردن

تا حالا موقع رانندگی با صداهای عجیبی مانند سوت کشیدن یا خرخر کردن مواجه شده اید؟ این صداها معمولا از قسمت داخلی موتور وارد کابین می­شوند. این صداها عموما مربوط با لنت خودرو است. معمولا وقتی صدای سوت یا خرخر از لنت‌ها بلند می­شود، باید بدانید که زمان تعویض لنت­های خودرو فرا رسیده است. همچنین اگر صدای خرخر که متفاوت از سوت است، شنیدید، احتمالا لنت‌های خودرو به طور کل تمام شده‌اند و در این حالت با هر ترمزی که میگیرید، به دیسک‌های ترمز آسیب می‌زنید.

  1. بررسی چشمی

همیشه نیاز نیست که سنسور فرسایش لنت یا تعمیرکار مجرب به شما بگوید که لنت­ها نیاز به تعویض دارند. بررسی شخصی هم می­تواند راهگشا باشد. این روش بدین صورت است که بایستی از میان شکاف‌های رینگ خورو لنت‌ها را ببینید و بررسی کنید. با این نگاه اجمالی باید حداقل ۳ میلی‌متر از لنت ترمز قابل رویت باشد. اگر دقت کردید و مشاهده کردید اندازه باقیمانده لنت­ها را چیزی کمتر از ۳ میلی‌متر می‌بینید، در این صورت حتما باید لنت‌ها را در تعمیرگاه مطمئن تعویض کنید. بسپرشاپ مطمئن­ترین لنت ترمزها را در قیمت­های مناسب به شما پیشنهاد می­دهد. کافی است وارد سایت شوید.

  1. کشیدن فرمان در زمان ترمز

تا حالا در هنگام رانندگی با موضوع کشیده شدن فرمان به طرفین مواجه شده­اید؟ این اتفاق معمولا در زمان ترمز گرفتن می­افتد و به دو دلیل روی می­دهد. اگر در زمان ترمز، فرمان خودرو به یک سمت می‌کشد، احتمالا دلیل اول آن این است که ترمز شما نیاز به تعویض لنت دارد. دومین دلیل هم که احتمالش کمتر است این است که  ممکن است خرابی کالیپرها نیز دلیلی برای کشیده شدن خودرو به یک سمت باشد.

  1. لرزش پدال

یکی دیگر از احتمالات و آلارم­هایی که به شما می­گوید باید احتمالا لنت ترمز خود را تعویض و بررسی کنید، لرزیدن پدال ترمز در زمان ترمز گرفتن است. بنابراین اگر در هنگام ترمز‌ گرفتن پدال ترمز در زیر پایتان شروع به لرزیدن می‌کند، احتمالا لنت‌های ترمز را با فشار دادن های زیاد سوزانده‌اید و بایستی در اولین فرصت بررسی و تعویض شوند. حالا بعد از بررسی دلایل تمام شدن لنت و آشنایی شما با این موارد قصد داریم شما را با انواع لنت ترمز آشنا کنیم تا در هنگام خرید لنت ترمز، به راحتی بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.

انواع 4 گانه لنت ترمز

لنت­های ترمزی که در خودروهای گوناگون سواری و غیره مورد استفاده واقع می­شود را در یک دسته­بندی کلی می‌توان به 4 مدل مختلف تقسیم­بندی کرد. این 4 مدل لنت از جنس متفاوتی نسبت به یکدیگر برخورداند ولی برای تقسیم بندی لنت­ها آنچه که بیش از موارد دیگر به ما برای شناخت لنت­ها کمک می­کند و تفاوت لنت ها از یکدیگر را نمایان می­سازد متفاوت بودن زمان تعویض لنت ترمز است. در ادامه به بررسی هرکدام از انواع لنت می­پردازیم.

  1. لنت ترمز ارگانیک

همانطور که از نامش پیداست این مدل اولین گروه از انواع چهار گانه لنت ترمز است که بصورت ارگانیک ارائه می­شود. منظور از ارگانیک بودن لنت ترمز این است که ما در این مدل لنت­ها شاهد استفاده از فلز نیستیم. ویژگی لنت ترمزهای ارگانیک این است که معمولا به طور میانگین ارزان ‌ترین لنت ترمز در بازار خرید و فروش لنت محسوب می‌شوند و خب در عین حال معمولا اینگونه لنت­ها عمر کوتاه‌تری در مقایسه با سایر لنت ترمزها دارند.

  1. لنت ترمز کم فلز

دومین مدل از انواع شناخته شده از لنت ترمزهای موجود نمونه‌هایی هستند که همانطور که از نامشان پیداست در تولید و تهیه آنها درصد ناچیزی از فلز به کار می­رود و در بازار لنت موجود است. به همین دلیل است که این مدل خاص­تر از لنت ترمز را به نام لنت ترمز کم فلز نام­گذاری کرده­اند. اگرچه عمر و کارکرد مفید لنت ترمز کم فلز در نسبت با لنت ترمز ارگانیک بیشتر است اما چیزی که از کیفیت این مدل می­کاهد سر و صدای آن هنگام کار کردن است که به همان نسبت بیشتر است و باعث می­شود چندان طرفدار زیادی در بازار لنت ترمز نداشته باشد.

  1. لنت ترمز نیمه فلزی

این نوع لنت ترمز کمی بصرفه تر است زیرا در تولید لنت ترمزهای نیمه فلزی از درصد فلز بیشتری در نسبت با 2 نمونه‌ لنت ارگانیک و لنت کم فلز استفاده می­شود. به همین خاطر است که معمولا گزارش شده که زمان تعویض لنت ترمز فلزی از دو مدل دیگر که قبلا در مورد آنها توضیح دادیم بلندتر است. اگر قصد خرید لنت ترمز ارزان یا لنت ترمز با کیفیت دارید به شما پیشنهاد می­کنیم ضمن خواندن ادامه انتهای این مقاله سری به بسپرشاپ و بخش خرید لنت ترمز با کیفیت بزنید.

  1. لنت ترمز سرامیکی

حالا رسیدیم به بخش پایانی معرفی لنت­ها و قصد داریم شما را با بهترین لنت ترمز آشنا کنیم. لنت ترمزهای نیمه فلزی هر چقدر هم که بادوام باشند و از مقاومت بیشتری نسبت به سایر نمونه‌های لنت ترمز برخوردار باشند باز از نظر کیفیت و عمر کارکرد در مقایسه با لنت ترمزهای سرامیکی عقب تر هستند. زمان تعویض لنت ترمز در مدل­های سرامیکی تا حد زیادی بالاتر از انواع لنت ترمز است. با این اوصاف طبیعتا قیمت این نوع لنت ترمز با توجه به اینکه کیفیت و طول عمر بیشتری دارد بالاتر از سایر لنت ترمزها است. امیدواریم که از این مقاله بسپرشاپ راضی بوده باشید.



Post comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *