تاثیر دارو بر رانندگی

مقدمه

تصادفات جاده‌ای یکی از معضلات اساسی جوامع در سال‌های گذشته بوده‌است. سازمان بهداشت جهانی در سال 2004 طبق یک آمار رسمی اعلام کرد؛ سالانه بیش از یک میلیون نفر در دنیا به دلیل تصادفات می‌میرند و بیش از 50 میلیون نفر صدمه می‌بینند. نظام سلامت در هر کشوری باید با بررسی دقیق و مطالعات لازم، دلیل این امار فاجعه‌بار را فهمیده و با اقدامات درست از بوجود آمدن آن‌ها جلوگیری کند. یکی از دلایل کمتر شناخته‌شده که شاید افراد عادی زیاد به آن توجه نمی‌کنند؛ تاثیر داروهای مختلف بر رانندگی است. در این مطلب از بسپرشاپ قصد داریم شما را با کلیت این تاثیرات و داروهای مختلف و باید و نبایدهای آن اشاره کنیم.

 

سلامت راننده

تعداد زیادی از مرگ و میر تصادفات مستقیم به عدم سلامت راننده برمی‌گردد. علی‌رغم تلاش قانون‌گذاران و مجریان آن برای بهبود هر چه بیشتر قوانین، مشکل اصلی افراد که به تصادف و در نهایت به مرگ ختم می‌شود؛ عدم استفاده از کمربند و رانندگی در حالت مستی است. دلایل دیگری از جمله حواس‌پرتی، خستگی، خواب آلودگی و سایر اختلالات در شکل‌گیری تصادفات بسیار تاثیرگذار است. استفاده از داروهای مختلف هم به نوبه‌ی خود تاثیر بسزایی در این اتفاق دارد. داروها ممکن است به دو حالت موثر باشند؛ اول اینکه با برطرف کردن مشکل راننده در بهبود عملکر او تاثیر مثبت داشته‌ باشند. و اما حالت دوم وقتی است که به دلیل عدم توجه و آموزش مناسب عوارض داروهای مصرف‌شده موجب اشتباه راننده و در نهایت خسارت جانی و مالی شود.

 

تاریخچه‌ی رانندگی تحت‌ تاثیر دارو و الکل

قبل از سال 1980 آمار دقیقی از این بابت در دسترس نیست زیرا دلایل تصادفات به تفکیک بررسی و گزارش نمیشد اما تحقیقات علمی از آمار بالا تصادفات تحت تاثیر دارو و الکل خبر می‌دهد. بعد از سال 1980 در اغلب کشورهای صنعتی این روند کاهش چشمگیری داشته. از دلایل این کاهش مثبت، بهبود قوانین در آن سال‌ها، ایجاد آگاهی بیشتر در مردم و رشد شرایط اقتصادی جامعه را می‌شود نام برد.

 

تاثیرگذاری داروهای مختلف

رانندگی به خودی خود یک فعالیت پیچیده‌ست که نیاز دارد شما مهارت‌های مختلف خود را کنار یکدیگر به کار بگیرید؛ از جمله مهارت شنوایی، بینایی و حرکتی. بعضی بیماری‌ها و عوارض داروها باعث اختلال در این مهارت‌های حیاتی می‌شود. به همین دلیل باید نحوه‌ی استفاده و عوارض احتمالی که از طریق دارو به فرد بیمار وارد می‌شود؛ به دقت مطالعه شود. اما این نکته هم باید در نظر داشته باشید که عوارض داروها از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است. مثلا ممکن است دارویی در بدن یک فرد باعث خواب آلودگی شود در حالیکه در فرد دیگری تاثیر نداشته‌ باشد.

داروهای مختلف بر اساس اختلالی که در فرد ممکن است بوجود بیاید به سه دسته تقسیم می‌شوند. برای خرید آنلاین انواع قطعات خودرو کافی است سری به بسپرشاپ بزنید.

   داروهای ایمن

داروهای این گروه یا بدون اختلال هستند یا اختلال آن‌ها برای افراد خیلی کم است. اثر معادل سطح الکل برای داروهای این گروه کمتر از 0.5 گرم در هر لیتر می‌باشد. رانندگان توجه کنند که بعد از مطالعه‌ی عوارض این داروها ممنوعیتی برای نشستن پشت فرمان ندارند.

   داروهایی با تاثیر متوسط

در آزمایشات و تحقیقات مقداری اختلال برای داروهای این دسته گزارش شده‌است. رانندگان بعد از مصرف این داروها به هیچ عنوان بدون مشورت با پزشک نباید رانندگی کنند. اثر معادل سطح الکل برای این داروها بین 0.5 تا 0.8 گرم در هر لیتر است.

داروهایی با تاثیر شدید

مصرف این داروها اغلب با اختلالات زیادی همراه هستند. برای مصرف‌کنندگان این داروها ممنوعیت رانندگی تجویز می‌شود و حتی بعد از گذشت چند وقت حتما برای شروع دوباره رانندگی باید با دکتر مشورت کنند. اثر معادل این داروهای سنگین اثر بیشتر از 0.8 گرم در هر لیتر است.

 

انواع داروها و تاثیرات آن

 

 بیماری روانی یا افسردگی

به افرادی که دچار بیماری‌های روانی هستند یا با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ توصیه می‌شود در هر حالتی از رانندگی خودداری کنند. تاثیرات این بیماری‌ها و داروهایشان گاها بسیار زیاد است و در مواقع مختلف باعث از دست دادن تمرکز، خواب آلودگی، نداشتن تعادل و دید ناواضح می‌شود. باید توجه داشت شدت داروهایی مثل والیوم و مسکن‌های این بیماری مثل غلظت الکل بالای 0.08 در خون عمل می‌کند.

مسکن‌های درد

داروهایی از قبیل ژلوفن، بروفن، آلوفن و استامینوفن که مسکن‌های مختلفی از نظر دز دارو هستند همگی برای تسکین درد مفیدند ولی موجب خواب آلودگی می‌شوند که اصلا برای کسی که می‌خواهد رانندگی کند؛ مناسب نیست.

خستگی

داروهایی از سوی پزشکان برای خستگی مفرط تجویز می‌شود که باعث ایجاد انرژی کاذب در بیمار خواهد شد. از دیگر عوارض این داروها آگاهی و هوشیاری غیرواقعی و هیجان زدگی غیر‌عادی است. همه‌ی این عوارض این اجازه را به پزشک می‌دهد که بیمار را از رانندگی کردن بعد از مصرف دارو منع کند.

فشار خون و قلب

دارویی مثل لوزارتان یا داروهای زیرزبانی که برای قلب و فشارخون تجویز می‌شوند باعث گیجی و دید ناواضح در هنگام رانندگی خواهند شد.

 

 

داروهای بدون نسخه

داروهایی مثل آنتی‌هیستامین که برای آبریزش و آلرژی مصرف می شوند یا حتی قرص سرماخوردگی و شربت سینه همگی عوارضی مثل بی‌حالی و خواب آلودگی را به همراه دارند. شاید افراد چون این داروها را در حالت عادی بیشتر مصرف می‌کنند؛ توجه کمتری به عوارضشان دارند اما همه‌ی این نکات برای رهایی از خطر حائز اهمیت است.

در جمع‌بندی این بخش باید بگوییم از عوارض داروها به هیچ‌وجه غافل نشوید. آزمایشی در انگلیس گزارش داده از 3 میلیون نفر که در یک بازه درگیر بیماری افسردگی بودند؛ بیش از 1 میلیون نفر از آن‌ها اعتقاد داشتند می‌توانند رانندگی کنند. در حالیکه گفتیم، داروهای ضدافسردگی تاثیراتی مثل اضطراب و دید نا‌واضح دارد که فقط یکی از این عوارض برای تصادفی سهمگین کافی است. در موارد مختلف نیازی نیست خودتان به جمع‌بندی برسید که رانندگی کردن برایتان ممنوعیتی دارد یا خیر. مشورت با پزشک متخصص بهترین گزینه برای تصمیم‌گیری است.

 

 

برخورد قانون با این مسئله

در اکثر کشورها وقتی پلیس متوجه شود فردی در تصادف تحت تاثیر الکل یا داروهای غیر مجاز قرار دارد ضمن برخورد با وی او را در صورت زخمی شدن یا کشته شدن کسی هم با جریمه‌ی مالی هم با بازداشت و حکم زندان، تنبیه اجتماعی می‌کنند. اگر صدمه‌های جانی تصادف هم کنار بگذاریم؛ آسیب‌هایی که از نوشیدن الکل و رانندگی در حالت مستی رخ داده، سالانه 45 بیلیون دلار خسارت در دنیا بوجود می‌آورد. اگر بخواهیم نکته‌ای جالب در مورد برخورد قانون با متخلفان این موضوع بیان کنیم باید بگوییم؛ اولین راننده‌ای که توسط پلیس به دلیل رانندگی در حالت مستی دستگیر شده‌بود؛ جرج اسمیت نام داشت. این فرد راننده تاکسی بود که در سال 1897 تصادف بدی را با خودروی دیگری تجربه کرد.

 

 

عوامل تاثیرگذار بر کاهش اثر الکل و دارو در تصادفات

از اولین باری که آدمی از وسیله‌ی نقلیه برای جا به جایی استفاده کرد؛ الکل و دارو از دلایل مهم آسیب دیدگی‌ها بوده‌است. علی‌رغم اینکه به مرور در کشورهای مختلف دنیا مصرف دارو والکل بیشتر شده اما آمار تصادفات ناشی از این دو عامل کاهش خوبی داشته. در سه دهه‌ی گذشته کشورهایی که درآمد بالایی داشتند و نزدیک به معیارهای توسعه یافتگی قدم برداشته بودند؛ پیشگیری خوبی از بوجود آمدن آمارهای بالا تصادف کرده‌اند. دلایل اصلی این اتفاق آموزش مناسب، قانون‌گذاری و اجرای درست و سیاست‌های کلی کشورها است. استفاده از داروهای مختلف و الکل نه تنها بستگی به انگیزه‌ها و نیازهای شخصی دارد بلکه کسب اطلاعات در مورد آن‌ها به عواملی از جمله عامل اقتصادی، اجتماعی و محیطی بستگی دارد. اما نکته‌ی حائز اهمیت در این مسئله این است که آموزش به تنهایی تاثیر زیادی ندارد و این ملاک باید در کنار دیگر موارد تاثیرگذاری خود را در بلند مدت نشان دهد.

 

 

تفاوت الکل و داروها

اگر داروها را فقط و فقط به آن دسته‌ای بگوییم که در بهبود بیماری موثر و از نظر پزشکی مورد تایید متخصصان هستند؛ خیلی کمتر از مصرف الکل برای تصادفات مشکل‌زا خواهند بود. دلیل اصلی این تفاوت واضح است. فرد در حالت مستی و استفاده‌ی الکل نمی‌تواند از ذهن خود به خوبی استفاده کند و ممکن است دستوراتی غیرمنطقی از مغز خود دریافت کند. اما در مقابل افرادی که دارو مصرف می‌کنند اگر آموزش‌های لازم را برای عوارض احتمالی دیده باشند؛ در صحت عقل می‌توانند به راحتی تصمیم بگیرند که برای رانندگی آمادگی لازم را دارند یا خیر.

 

 

خاتمه

در این مقاله از بسپرشاپ تلاش کردیم شما را با نکاتی حائز اهمیت که شاید جایی به آن توجه نشود؛ آشنا کنیم. تصادفات در جهان جزو ده عامل اصلی مرگ و میر می‌باشد. به همین دلیل باید همه‌ی جوامع و افراد سعی کنند دلایل این آمار را پیدا کرده و با بررسی‌های دقیق از اتفاق افتادن آن‌ها جلوگیری کنند. یکی از دلایل کمتر شناخته شده در این مبحث تاثیر عوارض داروهای مختلف بر راننده و بوجود آمدن اختلالات متفاوت است. امیدواریم مباحث کلی که در این چند سطر بیان کردیم کمکی کرده باشد تا شاید جان عزیزانمان را بیشتر قدر بدانیم. هرگونه خدمات خودرویی را از بسپرشاپ بخواهید.



Post comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *