تفاوت بنزین سوپر با معمولی

مقدمه

 

بنزین ماده‌ای شفاف و حیاتی از مشتقات نفت خام است. این ماده جزو دسته‌بندی سوخت‌ها قرار می‌گیرد که در برهه‌های مختلف تاریخ ایران محل درگیری‌های زیادی بوده‌است. در این مقاله سعی داریم از دید علمی و اجتماعی به این ماده‌ی با ارزش نگاهی بیندازیم. نکته‌ی دیگر که در شرایط بنزین تاثیر مستقیم دارد؛ نحوه‌ی تولید این سوخت است. به‌طور میانگین از 160 لیتر نفت خام حدود 70 لیتر بنزین بدست می‌آید البته گفتنی است که این عدد با توجه به نکات مختلف می‌تواند متفاوت باشد. با این مقاله از بسپرشاپ به پاسخ تمامی سوالات خود در مورد انواع بنزین خواهید رسید.

 

 

رنگ بنزین و کارکرد‌های آن

 

محصولات نفتی مثل گازوئیل، بنزین، بنزین سوپر، … به لحاظ ظاهری همگی بی‌رنگ هستند اما متخصصان برای تشخیص این مواد از یکدیگر به هر کدام از آن‌ها در روند مراحل پالایش، رنگی را اضافه می‌کنند که آن را از دیگر محصولات متمایز می‌کند. رنگ قرمز بیشترین مصرف را برای بنزین دارد البته برای بنزین معمولی. اولین تفاوتی که برای بنزین معمولی و سوپر اشاره می‌کنیم همین تفاوت ظاهری است. به دلیل اینکه از مرحله‌ی تولید تا مصرف تمام افراد و متصدی‌ها این دو محصول را جدا از هم بدانند و اشتباه گرفتن آن‌ها با یکدیگر خسارتی نداشته باشد؛ رنگ افزودنی به این دو متفاوت است. با نصب اپلیکیشن بسپر هر زمان نیاز به بنزین داشتید برای شما بنزین ارسال خواهد شد. همانطور که گفتیم در اکثر موارد به بنزین معمولی رنگ قرمز و بنزین سوپر رنگ سبز اضافه می‌شود. رنگ بنزین دو نوع پودری و مایع دارد که قابل ذکر است که نوع مایع آن به دلایل زیست محیطی محصول مناسب‌تری از نوع پودری آن می‌باشد و فاقد آلودگی‌های آن است.

 

 

عدد اکتان

 

با شناخت سوختی مثل بنزین و عملکرد آن و ترکیباتی که در مراحل تولید به آن اضافه می‌شود؛ تلاش صاحبان صنعت خودروسازی همواره بر این بوده که قدرت موتورها را تا حد امکان بالا برده در حالیکه این افزایش قدرت صدمه‌ای به موتور وارد نکند. این عمل تنها در صورتی قابل اجرا است که بنزین و هوای داخل موتور مقاومت بالایی در مقابل احتراق مخرب داشته باشند و  تا جایی که می‌شود دیرتر مشتعل شوند. معیاری که این قابلیت بنزین را مشخص می‌کند عدد اکتان نام دارد. تفاوت دوم بنزین سوپر و معمولی در عدد اکتان آن‌ها است. بنزین سوپر به دلیل وجود مواد افزودنی در این معیار بسیار بهتر از بنزین معمولی است. میانگین عدد اکتان بنزین معمولی 87 و بنزین سوپر 97 می‌باشد.( بازه‌ی عدد اکتان 0 تا 100 است)

 

عوامل موثر بر عدد اکتان

 

 

میزان رطوبت و دمای هوا

 

میزان رطوبت بالا و کاهش دما هر دو نشانه‌ی مناسبی است در کارکرد بنزین زیرا هر دو این علائم باعث افزایش عدد اکتان بنزین می‌شود.

 

 

ارتفاع از سطح دریا

 

هر چه خودرو بالاتر از سطح دریا باشد عدد اکتان آن بالاتر است و بنزین مقاومت بیشتری در مقابل اشتعال خواهد داشت. به عنوان مثال شاید در سفر به شمال کشور که ارتفاع از سطح دریا خیلی کم است؛ با صدای بلند موتور خود مواجه شده‌ باشید. دلیل این اتفاق تاثیر ارتفاع بر عدد اکتان است.

 

 

سایر عوامل

 

دمای موتور، میزان کارکرد موتور، نسبت بنزین به هوا، نسبت تراکم موتور، غلظت اکسیژن،… همه‌ی این موارد در شرایط مختلف بر عدد اکتان تاثیر دارد.

 

 

سوخت‌های جانشین

 

یکی از مسائل همیشگی پیرامون بحث بنزین محدود بودن ذخایر تولید آن است. رشد بسیار بالا مصرف انرژی در دنیا ممکن است گاها به رشد شاخص توسعه معنا شود اما این مصرف بالا در واقعیت باعث کاهش منابع و اتمام ذخایر موجود می‌شود و به دنبال آن ایجاد مشکلات اقتصادی و اجتماعی را در پی دارد. بنزین و گازوئیل در بسیاری از کشورها از جمله ایران تامین کننده اصلی انرژی هستند. این سوخت‌ها مستقیم از نفت خام تولید می‌شود که منبعی محدود محسوب است. ما می‌توانیم با پیدا کردن سوخت‌های جایگزین باعث کمک به حفظ محیط زیست و کنترل شرایط اقتصادی در بلند مدت شویم. سوخت‌هایی که هم از نظر کیفی و هم کمی توان رقابت با بنزین و گازوئیل را داشته باشند.

 

 تحلیل قیمت بنزین در ایران

 

قیمت بنزین بعد از دهه‌ی هشتاد همواره یکی از موضوعات جنجالی در ایران بوده‌است. بی‌ثباتی و افزایش بی‌رویه‌ی این محصول که نقش حیاتی در زندگی انسان امروز دارد؛ باعث خشم عمومی و اعتراضات گسترده‌ای در این زمینه شده‌است. اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه‌ی قیمت این محصول در شش دهه‌ی گذشته بندازیم؛ به نکات قابل توجه‌ای برخورد می‌کنیم. هر لیتر بنزین در سال 1355 با نرخ 6 ریال به فروش می‌رسید. در سال 56 به 8 ریال و در 57 به 10 ریال افزایش یافت. دو سال بعد وقتی ایران در آستانه‌ی شروع جنگ بود قیمت بنزین سه برابر شد و به 30 ریال افزایش یافت. حکومت توانست تا سال 68 و پایان جنگ این قیمت را ثابت نگه دارد. اما تبعات جنگ به زودی خودش را نمایان کرد و در سال 69 قیمت بنزین به 50 ریال رسید. این قیمت هم ثبات چندانی نداشت و در سال 74 دو برابر شد. از سال 74 قیمت 100 ریالی بنزین سالانه افزایش یافت و در سال 83 این قیمت به 800 ریال رسید. مجلس هفتم وقتی متوجه شد این بی‌ثباتی در سه دهه‌ی گذشته ضرر قابل توجهی به کشور رسانده با قانون تثبیت قیمت‌ها دولت را از افزایش قیمت بنزین منع کرد. اما این قانون هم دوام نیاورد و در سال 93 قیمت بنزین به 10000 ریال رسید. اما انفجار قیمت این محصول در سال 1398 کشور را کاملا زیر و رو کرد و بحران اجتماعی و اقتصادی کشور را فرا گرفت. برای تهیه بنزین آنلاین کافی است اپ بسپر را نصب داشته باشید. قیمت بنزین در سال 98 به 30000 ریال در هر لیتر رسید و این افزایش سه برابری مردم را به بهت فرو برد. چشمگیرترین تفاوت بنزین معمولی و سوپر در قیمت آن‌ها است. در حال حاضر در کشور ما هر لیتر بنزین با سهمیه 15000 ریال و به صورت آزاد 30000 ریال است در حالیکه بنزین سوپر به قیمت 35000 ریال عرضه می‌شود.

 

مقایسه قیمت بنزین در کشورهای مختلف

 

شاید با نکات پاراگراف قبل این فکر در ذهن شما جرقه بزند که قیمت بنزین در ایران با توجه به معیارهای جهانی بسیار بالا و ناعادلانه است. با توجه به اینکه این تفکر در واقعیت اینطور نیست و ایرادی که به اداره‌ی کشور وارد است؛ عدم استفاده صحیح از منابع عظیم و عدم توانایی در ثابت نگه‌داشتن قیمت‌ها در طول زمان می‌باشد؛ برای شفافیت بهتر مطلب سری به آمارهای جهانی می‌زنیم. قیمت بنزین در ایران 30000 ریال می‌باشد درحالیکه این محصول با میانگین 1 دلار در جهان به فروش می‌رسد یعنی حدود 260000 ریال. این اختلاف شدید قیمت بنزین میان ایران و جهان به دلیل یارانه‌های عظیم سوختی قیده شده در بودجه‌ی دولت است. در دیگر کشورها هم تفاوت قابل توجهی در قیمت سوخت وجود دارد. با یک قاعده‌ی کلی می‌توان اذعان داشت عموما کشورهای ثروتمند از قیمت بالاتر و کشورهای فقیرتر که نفت و گاز صادر می‌کنند از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند. حال به قیمت سوخت در چند کشور نگاهی می‌اندازیم.

در هنگ‌کنگ و ونزوئلا به ترتیب شاهد بالاترین قیمت و پایین‌ترین آن هستیم. این دو کشور به ترتیب هر لیتر بنزین را به قیمت 2.3 و 0.02 دلار عرضه می‌کنند. بعد از ونزوئلا ایران به قیمت 0.06 دلار رکورد دار است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بنزین در قطر، کویت و عربستان به ترتیب 0.34 ، 0.35 و 0.41 دلار عرضه می‌شود. این قیمت در افغانستان 0.48 ، در پاکستان 0.65 و در عراق 0.63 دلار است.

 

 

بنزین سوپر بزنیم یا معمولی؟!

 

اینکه بخواهیم در آخر نسخه‌ی کلی برای افراد بپیچیم که مثلا فقط از بنزین سوپر استفاده کنند یا یکی در میان معمولی هم بزنند؛ کاملا اشتباه است. این تصمیم فرد به فرد و خودرو به خودرو متفاوت است. اما نکات کلی قابل طرح است که از گفتن آن‌ها پرهیز نمی‌کنیم. در وهله‌ی اول باید اشاره کنیم موتور اکثر خودروهای داخلی در حال حاضر با مبنای عدد اکتان 95 یعنی عددی نزدیک به بنزین سوپر طراحی شده‌است که خود دلیل مهمی است برای تصمیم گیری افراد. احتمالا استفاده از بنزین معمولی با عدد اکتان 87 در دراز مدت خسارات ملموسی به خودرو وارد می‌کند. نکته‌ی دیگر که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم؛ تاثیر محل زندگی افراد است. مثلا شهری مثل تهران ارتفاع زیادی نسبت به آب دریا دارد و استفاده از بنزین معمولی در این شهر مشکل خاصی به همراه ندارد اما به ساکنین شهرهای ساحلی حتما توصیه می‌شود از بنزین سوپر استفاده کنند.

دراین میان تفکر جالبی در میان مردم راجع‌به استفاده از بنزین سوپر رایج است. این افراد معتقدند باید هر سه بار که از بنزین معمولی استفاده می‌کنند؛ یک باک بنزین سوپر بزنند. اما تا به حال به درستی یا غلط بودن این فرضیه نقدی وارد نشده. این تفکر احتمالا به چند دلیل بین مردم رواج یافته. اصلی‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها، بالا بودن قیمت بنزین سوپر نسبت به نوع معمولی آن است. دلیل دیگر این است که افراد اعتقاد دارند استفاده از بنزین سوپر برای کارکرد خودروی آن‌ها مناسب‌تر است. اما در حقیقت باید اعتراف کنیم اگر شرایط اقتصادی به افرادی که خودروی آن‌ها نیازمند بنزین سوپر است، اجازه بدهد؛ آن‌ها باید مداوم از این محصول استفاده بکنند. در این مطلب سعی کردیم به طور خلاصه در مورد مسائل مربوط به بنزین هم از دیدگاه علمی، هم اجتماعی و هم اقتصادی بپردازیم. و در لابه لای سخن از تفاوت‌های بنزین سوپر با معمولی حرف بزنیم. قطعا دید عمیق‌تر و مطالعه‌ی گسترده‌تر در مورد مطلبی مثل بنزین به تصمیمات بهتر منجر می‌شود و از عوامل پیشرفت جامعه به سمت توسعه پایدار خواهد شد. برای سرویس محل در خودرو یا خرید قطعات خودرو به بسپرشاپ مراجعه کنید.



Post comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *