تفاوت رانندگی در شب و روز

با اینکه رانندگی های شبانه نسبت به رانندگی در روز ، آمار کمتری از تعداد سفرهای سطح جهان را به خود اختصاص می دهد؛ اما نکته ی جالب، آمار بالای سوانحی است که در همین تعداد کم اتفاق می افتد. هرچند نامناسب بودن شرایط جاده ای در این مهم بی تاثیر نیست، اما بخش عمده ی آن ناشی از بی توجهی رانندگان به رعایت نکات ایمنی و وضعیت خودرو، قبل سفر است. در این مقاله از بسپرشاپ قصد داریم شما را با تفاوت ها، خطرات و نکات قابل توجه در مورد رانندگی در شب آشنا سازیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

رعایت نکات مهم قبل از رانندگی در شب

قبل از آغاز هر سفری، مهم است که شما ماشین خود را توسط کارشناسان بررسی و به اصطلاح، سرویس کنید تا در سفرهای جاده ای ، دچار مشکل نشوید. اما شما با بسپر دیگر نیازی برای رفتن به تعمیرگاه جهت سرویس و تلف کردن وقت خود ندارید. شما چمدان هایتان را ببندید ما خودروی شما را سرویس کامل می کنیم تا با خیال راحت، سفری آسوده داشته باشید. اما 5 مورد مهم جهت سفرهای شبانه وجود دارد که در این قسمت به آن‌ها می‌پردازیم. این موارد شما را برای داشتن یک سفر امن آماده تر می سازد.

  1. چک کردن چراغ های خودرو

رانندگی در شب با نور کم، آمار سوانح رانندگی را بالاتر می‌برد. فراموش نکنید که روشنایی مناسب چراغ اتومبیل در تاریکی شب، باعث افزایش کیفیت دید راننده می شود. در شب، چراغ نور بالا تا 110 متر و چراغ پایین تا 30 متر را باید پوشش دهد؛ همچنین کارکرد چراغ ترمز و پلاک نیز باید بررسی شوند. شما می توانید این وظیفه را به بسپر بسپرید و چنانچه چراغ خودرو شما دچار مشکل بود و نیاز به تعویض آن داشتید با خیال راحت از اصل بودن و با کیفیت بودن چراغ ها و همچنین با قیمتی مناسب تر از هرجای دیگر، در بسپرشاپ آن را تهیه کنید.

  1. چک کردن لاستیک های خودرو

قبل از شروع به حرکت باید لاستیک های خودرو را چک کرد تا در صورت اختلال در عاج بین لاستیک ها، بتوان آنها را جابه‌جا یا تعویض کرد. چرا که اختلاف سطح بین عاج های هر لاستیک میتواند باعث کشیدگی فرمان شود. علاوه بر آن یکسان نبودن سطح عاج لاستیک باعث ضربه دیدن جلو بندی ماشین، بهم خوردن تنظیم فرمان و به مرور زمان سبب خوردگی لاستیک ها می شود.

  1. چک کردن روغن موتور

روغن موتور باید حتما چک شود چرا که در صورت روغن ریزی، یا گذشتن زمان تعویض روغن می تواند آسیب های جدی به موتور ماشین بزند و هزینه ی هنگفتی روی دستتان بگذارد. نگران تعویض روغن هم نباشید. دیگر نیازی نیست برای تعویض روغن با کیفیت و فیلتر های ماشین به تعمیرگاه بروید. بسپر تعمیرگاه آنلاین را برای شما میاورد!!

  1. تمیز بودن شیشه های خودرو

هر چقدر شیشه خودرو شما، کثیف‌تر باشد؛ به علت پاشش نور نامناسب روی آن، دید راننده کمتر می‌شود و خطر سانحه، در هنگام رانندگی افزایش میابد.  بنابراین قبل از آغاز سفر، باید تک‌تک شیشه‌ها را چک کرده و از تمیز بودن آنها اطمینان حاصل کرد.

  1. چک کردن وسایل اورژانسی

به همراه داشتن وسایل اورژانسی مثل مثلث خطر، جک، آچار چرخ، لاستیک زاپاس، چراغ قوه، پیچ‌گوشتی دوسو و چهارسو، جعبه کمک‌های اولیه، کپسول آتش نشانی و زنجیر چرخ در سفر الزامی است. درنتیجه پیش از حرکت بهتر است از به همراه داشتن این وسایل اطمینان حاصل کنید تا در مواقع ضروری دچار مشکل نشوید. اما چنان چه آن ها را فراموش کردید هم جای نگرانی نیست. چرا که بسپر همیشه در کنار شماست و با اولین بر قراری ارتباط،  هرجایی که باشید به کمک شما می شتابد.

رعایت نکات مهم حین رانندگی در شب

توجه به نکات ضروری رانندگی در شب اهمیت بیشتری نسبت به روز دارد. راننده باید صبر وحوصله، دقت و هوشیاری بالاتری نسبت به رانندگی خود در روشنایی روز داشته و آگاه باشد که بی توجهی به رانندگی در تاریکی شب، گاهی می‌تواند؛ فاجعه‌های بدی را به بار آورد. در این بخش به 4 مورد از مهمترین نکات رانندگی در شب می پردازیم.

  1. رعایت سرعت استاندارد رانندگی در شب

دید راننده در شب، بسیار پایین تر از روز می باشد. در نتیجه زمانی که در شب شما با سرعت بالایی در حرکت باشید؛ دیدتان نسبت به وجود هرگونه مانعی در مسیر هم ضعیف تر می شود که این امر بسیار حادثه ساز و پرخطر است. به طور کلی، در شب باید با شتاب کمتری رانندگی کنید تا بتوانید، سفر ایمن تری را تجربه کنید.

  1. توجه به حضور حیوانات در جاده‌ها

یکی از موانع اصلی موجود در شب‌های جاده،‌ حضور حیوانات است. حیوانات در تاریکی، بیشتر جابجا شده و در جاده‌های نزدیک به طبیعت، تعدادشان در شب بیشتر هم می‌شود. شما باید به این موانع اهمیت بیشتری بدهید چرا که به علت نور چراغ های خودرو که به طور مستقیم به چشم های حیوانات برخورد می کند باعث خیره شدن و تکان نخوردن آنها می شود که می تواند برای شما حادثه ساز باشد. شما برای فرار از تصادفات احتمالی با یک حیوان، بهتر است با سرعت کم حرکت کنید تا هنگام مواجه با آن‌ها، کنترل خود را از دست نداده و خودرو خود را با آرامش تمام، مدیریت کنید.

  1. ممنوعیت استفاده از چراغ نور بالا

رانندگی در شب زمانی که شما از نور بالا استفاده می‌کنید؛ برای خودروهای مقابلتان کار بسیار سختی است. البته که این نور بالای چراغ خودرو، دید شما را افزایش می دهد؛ اما باعث کم شدن دید شخص روبرو می شود و در نتیجه هم برای راننده مقابل و هم برای شما، می تواند پرخطر باشد. بنابراین در استفاده از چراغ نور بالا، بسیار وسواس به خرج داده و به محض اینکه متوجه شدید، ماشینی از روبرو به سمت شما می‌آید؛ به سرعت نور بالا را خاموش کرده و از نور معمولی استفاده کنید.

  1. رعایت فاصله قانونی با خودروهای اطراف

یکی از ساده ترین نکاتی که به آن کمتر توجه می کنیم  رعایت فاصله قانونی با خودرو جلویی است. بعضی ها فکر می‌کنند که نیازی به انجام این کار نیست و به آسانی در شرایط اضطراری می‌توانند، کنترل را به دست بگیرند؛ اما گاهی همین تفکر ساده و اشتباه رایج، فاجعه‌های بزرگی را به بار می‌آورد.

نکته مهم رانندگی در شب های مه آلود و بارانی

جاده‌ها در شب بارانی بسیار لغزنده می‌شوند. در نتیجه نمی‌توان به صورت عادی و راحت رانندگی کرد و همچنین در چنین شرایط آب و هوایی به دلیل دید کم احتمال بروز حادثه افزایش پیدا می کند. ما در اینجا به بررسی 10 نکته مهم در رابطه با رانندگی در شب های مه آلود و بارانی می پردازیم.

  1. رانندگی در خطوط میانی

به علت اجتماع باران در اطراف جاده ها، رانندگی در خطوط میانی همواره از امنیت بالاتری برخوردار است. چرا که حالت کشسانی فرم مایع ، برای لاستیک ها مثل ترمز عمل می کند و همین عامل سبب می شود در حین حرکت خودرو دچار کم شدن ناگهانی سرعت شود که این عامل می تواند باعث خارج شدن ماشین از کنترل شود.

  1. رعایت فاصله با خودروها

وقتی آسفالت دچار نم می شود اصطحکاک آن کاهش میابد و چسبندگی لاستیک با سطح  آسفالت کم می شود. به همین منظور چنان چه فاصه بین خودروها مناسب نباشد احتمال برخورد آنها با هم را افزایش می دهد.

  1. مه شکن‌ها روشن

روشن بودن مه‌شکن در هوای بارانی و یا هوای مه آلود علاوه بر دادن دید بهتر محیطی به شما این امکان را برای سایر رانندگان هم فراهم می کند که دید بهتری نسبت به شما داشته باشند. اما چنان چه مه‌شکن ها از کیفیت خوبی برخوردار نباشند هیچ تاثیر مثبتی در دید شما نخواهند داشت. پس حواستان باشد از چه مه شکنی استفاده می کنید.

  1. برف پاکن‌ها را قبل از حرکت بررسی کنید

تیغه‌های برف پاک کن از قطعات مصرفی خودرو است در نتیجه باید در فواصل کوتاهی آن را بررسی و در صورت نیاز آن را تعویض کنید. در صورت ضعیف شدن تیغه ی برف پاکن عمل قطره زدایی از شیشه به درستی انجام نمی شود و استفاده از برف پاکن در چنین شرایطی باعث دید کمتر راننده موقع رانندگی می شود. درنتیجه خرید برف پاکن مرغوب خود از اهمیت به سزایی برخوردار است. شما می توانید از قسمت بسپرشاپ به آسانی انواع با کیفیت و استاندارد برف پاک‌کن‌ها را تهیه کنید.

  1. بررسی لاستیک‌ها

اگر آگاهی دارید یا احتمال می دهید که ممکن است باران ببارد، پیش از شروع حرکت لاستیک های خودرو را مورد بررسی قرار دهید. لاستیک‌هایی که عاج آنها از بین رفته باشد اصطکاک کمی با جاده پیدا می‌کند و باعث لیز خوردن خودرو شما می شوند. در نتیجه سلامت عاج ها در زمان بارندگی از اهمیت بیبشتری برخوردار است.

  1. از ترمز کردن ناگهانی بپرهیزید

ترمز ناگهانی در جاده‌های بارانی بسیار خطرناک است چرا که باعث از دست رفتن کنترل اتومبیل می شود. اما اگر مجبور به این کار شدید، حتما قبل از ترمز کردن چند بار پدال ترمز را فشار دهید تا رانندگان دیگر شانس بیشتری برای دیدن چراغ ترمز شما داشته باشند و از ترمز گرفتن شما اطلاع پیدا کنند.

  1. استفاده از چراغ‌های نور پایین

چراغ‌های نور بالا تشعشع زیادی ایجاد می‌کند و به علت قانون شکست نور، موقع برخورد نور چراغ خودرو به قطرات باران و یا قطرات آب موجود در مه دید شما کاهش میابد. از این رو استفاده از نور بالا در هوای بارانی و مه آلود بسیار خطرناک است. حال آنکه شعاع دید در شب خود نسبت به روز بسیار کمتر است و درصد خطر آن را افزایش می دهد.

  1. صدای سیستم صوتی را کم کنید

بارش باران خودش صدای زیادی ایجاد می‌کند و زیاد بودن صدای سیستم صوتی نیز سبب می‌شود که متوجه صداهای اطرافتان نشوید. بهتر است صدای سیستم صوتی خودرو را کم کنید و کمی شیشه‌ها را پایین بیاورید تا هم صداهای اطراف را بهتر بشنوید هم از بخار داخلی شیشه ها جلوگیری کنید.

  1. استفاده از بخار زدای شیشه

به خاطر وجود اختلاف دمای هوای بیرون و داخل خودرو شیشه‌های خودرو بخار می‌گیرند و مانع دید کامل راننده می شوند. بی تردید این عامل در شب ها به مراتب خطرناک تر است. زیرا به دلیل تاریکی هوا دید راننده نسبت به روز کمتر است. در نتیجه استفاده از بخار زدا و تهویه مطبوع، عامل مهمی برای مانع شدن از بخار گرفتن شیشه های خودرو می‌شود.

  1. زنجیر چرخ بسیار مهم است

در زمانی که هوا بسیار سرد است،  به دلیل یخ زدگی جاده، رانندگی بسیار سخت و پرخطر می شود. درنتیجه به همراه داشتن  زنجیر چرخ  از اهمیت بسیار بالایی برای رانندگان برخوردار است. برای تهیه زنجیر چرخ با کیفیت، که مناسب خودرو شما هم باشد می توانید به راحتی با یک کلیک ساده وارد صفحه بسپرشاپ شوید و مدل های مختلف زنجیر چرخ را با قیمت مناسب و کیفیت عالی از آنجا تهیه کنید.

جمع بندی

این مقاله شامل تفاوت های رانندگی در شب و روز و توجه به برخی از مواردی بود که شما باید در هنگام رانندگی به جهت افزایش ایمنی از آنها استفاده کنید. اما با همه ی این‌ها جای نگرانی نداشته باشید. شما می توانید فقط با یک گوشی موبایل، تمام کارهای خودروی خود را به بسپر بسپرید. چرا که هدف ما آرامش و راحتی شما عزیزان است. ما در بسپر چه قبل و بعد، چه در حین سفر و رانندگی در کنار شما خواهیم بود تا بی هیچ نگرانی از مبدا به مقصد برسید و از مسیر خود هم لذت ببرید.



Post comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *