دلایل تصادفات رانندگی در ایران

مقدمه:

حوادث رانندگی  از جمله اصلی ترین عامل های مرگ و میر در جهان بوده و اولین دلیل مرگ در بهترین سال های زندگی انسان ها یعنی در سنین جوانی و معمولا کمتر از ۴۰ سال می باشد که علاوه بر از بین بردن انسان های جوان در بهترین دوران زندگیشان هزینه های مالی و روحی و روانی و درد و غم بسیاری را برای خانواده های آنها و همچنین جامعه به دنبال دارد. در این مقاله از بسپرشاپ قصد داریم به عوامل و راهکارهای کاهش تصادفات در ایران بپردازیم.

همانطور که مستحضرید، در ایران هم با اینکه در این زمینه تلاشهای زیادی صورت گرفته ولی از نظر تصادفات رانندگی و همچنین خسارات بوجود آمده از آن و همینطور مرگ و میر ناشی از آن از آمار بالایی برخوردار است. به طوری که این میزان چند برابر میانگین جهانی می باشد.

همانطور که می دانیم تصادفات در ایران از سال 1305 هجری شمسی زمانی که درشکه غلامحسین درویش (درویش خان ) با اتومبیل برخورد کرد و باعث مرگ او شد، آغاز گردید و سالیانه هزاران نفر از مردم عزیزمان را به کام مرگ می کشاند و همینطور چندین هزار نفر را مجروح و یا معلول می سازد.

تصادفات رانندگی را می توانیم یکی از مهم ترین عوامل مرگ و میر نام ببریم، بر طبق آماری که از سوی پزشکی قانونی در چهار ماه ابتدای سال 1393اعلام گردیده است تعداد 5801 نفر در تصادفات رانندگی کشته شده اند که از آمار جان باختگان آمریکا در جنگ علیه عراق در 2003 که 4487 نفر بوده بیشتر است.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در ایران تصادفات رانندگی جاده ای در ایران را 20 برابر بیشتر از میانگین آن در جهان می داند و بیان می کند که در ایران هر 19 دقیقه شاهد از بین رفتن جان یک انسان در جاده ها هستیم و در هر 2 دقیقه یک تن مجروح و یا معلول می شود.

شایان ذکر است طبق گزارش پزشکی قانونی آمار مرگ و میر تصادفات جاده ای در یک دهه از سال 1382 تا 1392 از 21000 نفر به 19000 نفر کاهش یافته است. اما بررسی عواملی که سبب این تصادفات می شود حائز اهمیت است در این مقاله ار بسپر شاپ به بررسی این علل می پردازیم.

حوادث رانندگی را می توان به سه دسته خطای انسانی، مشکلات فنی اتومبیل و بقیه زیر ساخت ها تقسیم کرد.

اصلی ترین و مهم ترین عامل در رخ دادن یک حادثه رانندگی حرکات خطر آفرین راننده است، همانطور که می دانیم راننده ای که با خودرو آشنایی ندارد و نحوه کنترل آن را به خوبی نمی داند باعث حوادث خطرناکی در جاده ها خواهد شد. در این قسمت از مقاله بسپر شاپ به برخی از این موارد اشاره می کند.

کمبود تمرکز کافی:

رتبه اول حوادث رانندگی به آن دسته از رانندگان تعلق می گیرد که موقع رانندگی تمرکز لازم را نداشته باشند و در حال خوردن و آشامیدن و یا ارسال پیامک و صحبت کردن با تلفن همراه و یا نگاه کردن به گوشی برای جهت یابی خودرو به جای تمرکز روی جاده و اطراف خودرو باشند.  این افراد مجرم نیستند ولی اینها کسانی هستند که با عدم تمرکز و صحبت با تلفن یا گاهی ارسال یک پیام و خوردن و آشامیدن در هنگام رانندگی از جاده غفلت می کنند.

سبقت غیر مجاز:

این عامل یکی از اساسی ترین عوامل بروز تصادفات است چونکه اکثر تصادفات جاده ای موقعی رخ می دهد که راننده خودرو با وجود نداشتن دید کافی (مثلا در پیچ ها و یا جاهایی که خط ممتد وجود دارد ) سبقت می گیرد و حوادث مرگباری را رقم می زند.

سرعت غیر مجاز:

با توجه به اینکه در حال حاضر تمامی جاده ها و خیابان ها به تابلوهای حداکثر سرعت مجاز مجهز شده اند ولی رانندگانی هستند که به این علائم توجهی ندارند و در اثر تخطی از سرعت مجاز کنترل اتومبیل را از دست می دهند و سبب مرگ و معلولیت خود و افراد بی گناه دیگر می شوند. همه شما این افراد را در آزادراه ها کمابیش دیده اید، اینان از محدوده سرعت مجاز فراتر می روند و سرعت آنها گاهی از 150 هم بالاتر است. اگر در زمان رانندگی سرعت بالا باشد نمیتوانید در هنگام خطر عکس العمل به موقع و مناسبی داشته باشید و تصادف رخ می دهد.

مصرف دارو ها و مخدرها:

عامل بعدی مصرف داروهای خواب آور، ضد افسردگی یا محرک و همینطور مشروبات الکلی و مواد مخدر است که با خارج کردن انسان از حالت عادی منجر به بروز حوادث غیر قابل جبرانی در جاده ها می گردد. قبل از رانندگی از مصرف اینگونه داروها و مواد خودداری کنید.

توجه نداشتن به خطوط:

رانندگان باید هنگام تغییر دادن خطوط حتما با نگاه کردن به آیینه های بغل و جلو و استفاده از راهنما بطور امن خط خود را تغییر دهند و از حرکت ناگهانی که باعث خارج کردن خود و یا رانندگان دیگر از تعادل و بروز تصادف می گردد خودداری کنند.

عدم رعایت فاصله مجاز:

در موارد زیادی عدم رعایت فاصله مجاز با اتومبیل جلویی سبب می شود که کنترل در موقع بروز خطر کم شود و راننده عکس العمل درستی نداشته باشد و این امر می تواند برای راننده و افراد دیگر عواقب غیر قابل جبرانی را بوجود آورد.

لغزنده بودن جاده:

در هنگام باریدن باران و یا برف علاوه بر اینکه جاده لغزنده می شود دید رانندگان هم کم می شود و این عوامل سبب بروز تصادف و حوادث ناگوار پس از آن می گردد. در این مواقع حتما برف پاکن ها را به دقت بررسی کنید و از سالم بودن آنها مطمئن شوید و در هنگام رانندگی دقت بیشتری داشته باشید. استفاده از زنجیر چرخ هم در هنگامی که برف سنگین سطح جاده یخ زده باشد می تواند کمک کند.

بی تجربه بودن راننده:

یکی از اساسی ترین دلایل تصادفات رانندگی بی تجربه بودن و بی مهارتی رانندگان است لذا توصیه می شود راننده حداقل 2 سال در شهر رانندگی کند تا مهارت لازم برای تردد در جاده های بیرون شهر را کسب نماید و توان کنترل اتومبیل در جاده را داشته باشد.

درگیر شدن رانندگان:

همانطور که می دانیم یکی از عوامل تصادفات جاده ای درگیری رانندگان با هم می باشد به طور مثال راننده ای که با یک حرکت راننده کناری خشمگین می شود و به تعقیب آن می پردازد به علائم بی توجهی می کند و فاصله مجاز و بقیه موارد را رعایت نمی کند و باعث افزایش بروز اتفاق ناگوار تصادف می گردد.

عابرین پیاده:

عابرین پیاده از دیگر عواملی است که در سوانح رانندگی می توان به آن اشاره کرد. به طور مثال رفتار پر خطر عابر پیاده ای که به جای عبور از پل عابر پیاده از خیابان عبور می کند می تواند خطر ساز شود.

سایر موارد:

همانطور که گفته شد عوامل انسانی از اصلی ترین دلایل وقوع تصادفات است ولی این عامل به تنهایی نمی تواند سبب بروز تصادفات جاده ای باشد. لازم به ذکر است برخی از اتومبیل ها از استاندارد پایینی برخوردار هستند و تا وقتی این نواقص در خودروهای ساخت کشور برطرف نگردد انتظار کاهش حادثه های رانندگی تقریباً محال به نظر می رسد. با توجه به اینکه دولت در سال های قبل طرح های متعددی جهت جایگزینی اتومبیل های فرسوده ارائه و اجرا نموده است ولی هنوز شمار زیادی خودرو فرسوده در سطح شهر و جاده ها تردد می کنند.

علاوه بر خودروهای فرسوده، نداشتن کیسه هوا (در موارد بسیار زیادی باز نشدن آنها حتی در خودروهای جدید)، مجهز نبوددن برخی از خودروها به کمربند ایمنی مناسب، ترمز ضد قفل و همینطور نداشتن بدنه مقاوم در بسیاری از اتومبیل ها و استفاده از قطعات بی کیفیت و…. از عوامل خطر ساز در رانندگی می باشد که نقش مهمی در بروز حادثه رانندگی ایفا می کنند.

از عواملی دیگری که در حوادث رانندگی نقش مهمی دارند می توان به کیفیت بسیار نامناسب برخی از جاده ها اشاره کرد. طبق آمارهای به دست آمده در یک دهه ی گذشته وضعیت ایمنی راه های ایران نسبت به کشورهای دیگر دنیا وضعیت وخیم تری دارد و طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت طی سال های 2011 و 2013 رتبه کشور ایران در 2007 در بین 178 کشور 168 بوده و در سال 2011 در بین 180 کشور از رتبه 177 برخوردار بوده است.

راهکار های کاهش حوادث رانندگی

یک حادثه رانندگی علاوه بر مرگ و یا معلولیت، باعث بروز مشکلات فراوان در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و روانی در جامعه می گردد. در پژوهشی که در سال 1391 در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی انجام شد، هزینه تصادفات رانندگی در سال 1390 تقریبا معادل 51 هزار و 910 میلیارد تومان گزارش شده است. همچنین بیمه ها نیز  هر ساله میلیاردها تومان برای دیه فوتی های این حوادث و همینطور خسارت وارده به اتومبیل ها پرداخت می کنند. بر اساس پژوهش انجام شده هر ساله 10 درصد از تولید ناخالص ملی برای خسارات ناشی از حوادث رانندگی صرف می گردد.

حال می پردازیم به راه های موثر برکمتر شدن این گونه حوادث:

  • آموزش صحیح افراد در هنگام گرفتن گواهینامه رانندگی و ترویج فرهنگ درست رانندگی
  • اجرای درست قانون و اعمال قانون به موقع
  • بهبود کیفیت جاده های کشور و تعمیر به موقع راه ها
  • تمرکز و پرهیز از رانندگی کردن هنگام خواب آلودگی و عصبانیت
  • رسیدگی فنی به خودرو و انجام سرویس های دوره ای که بسپر شاپ در این زمینه در خدمت هموطنان گرامی می باشد.
  • استفاده از لوازم جانبی با کیفیت که در این امر بسپر شاپ همواره در خدمت همراهان عزیز است.

در آخر استفاده از همه ظرفیت هایی که در جامعه در جهت فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در زمینه حوادث جاده ای وجود دارد اعم از دانشگاه ها و دیگر مراکز، راهکار بسیار موثری در کاهش میزان مرگ و میر در راه های کشور عزیزمان ایران است.  امیدواریم از این مقاله تخصصی بسپرشاپ استفاده لازم را برده باشید.



Post comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *