راهنمای جدیدترین فناوری های خودرو(قسمت دوم)

در قسمت اول این مقاله از بسپرشاپ به برخی تجهیزات و آپشن های خودرو های جدید پرداختیم. در این مقاله بخش دیگری از این فناوری ها را به تفصیل ارائه خواهیم داد.

کمک به مرکز محور

همانطور که از نامش مشخص است، هدف از کمک به خط محور این است که شما را در مرکز خط، بین نشانگرهای خط حرکت دهد. این وسیله جایگزینی برای دستان شما روی فرمان نیست، اما میتواند وسیله نقلیه شما را در پیچهای ملایم هدایت کند. این خدمت به عنوان کمکی برای رانندگی در بزرگراه در نظر گرفته شده است. در این حالت شما می توانید به سادگی چرخ را در مسیری که میخواهید حرکت دهید. برخی از سیستم‌ها بازخورد محکمی به شما میدهند، در حالی که برخی دیگر بسیار ظریفتر هستند. اکثر سیستم‌های کمکی خط محور نمیتوانند در پیچهای تند حرکت کنند و بسیاری از آنها فقط زمانی کار میکنند که کروز کنترل خودرو در حال کار است. اگر دستان خود را از روی چرخ بردارید، یک اخطار دریافت خواهید کرد و پس از آن سیستم از کار میافتد. راهنمای محور با نامهای متعددی از جمله Lane-Trace Assist و Active Steering Assist شناخته می شود. در حالی که داشتن یک سیستم خوب، بیشتر یک ویژگی راحتی است تا یک سیستم ایمنی.

نظارت بر خواب آلودگی راننده و پایش توجه

هدف نظارت بر خواب آلودگی رانندگان و سیستم‌های نظارت بر راننده این است که اطمینان حاصل کنید که هنگام حرکت در بزرگراه درگیر و هوشیار هستید. هدف این سیستم‌ها جلوگیری از تصادفات ناشی از خوابیدن رانندگان روی فرمان یا حواس پرتی در هنگام رانندگی است. برخی، مانند سیستم DriverFocus موجود در سوبارو فارستر 2021 ، از دوربین برای نگاه به چشم و موقعیت سر راننده استفاده میکنند. سایر سیستم‌ها از سنسورهای نصب شده بر روی فرمان برای تجزیه و تحلیل حرکت راننده و هشدار دادن آنها به هنگام آشکار شدن علائم خستگی استفاده میکنند و معمولاً با هشدارهای شنیداری و بصری به شما هشدار داده میشود. به عنوان مثال در مرسدس بنز کلاس E 2021 ، تصویری از یک فنجان قهوه بخارپز به همراه عبارت “کمی استراحت کنید” دریافت می کنید. در صورتیکه ساعتها در جاده هستید نظارت بر خواب آلودگی راننده یک ویژگی عالی است ولی اگر فقط از اتومبیل خود برای رفت و آمد استفاده می کنید، ارزش آن کمتر است.

کروز کنترل تطبیقی

کروز کنترل استاندارد به شما امکان میدهد تا با سرعت از پیش تعیین شده در بزرگراه حرکت کنید. این بسیار عالی است، مگر اینکه وسایل نقلیه دیگری در جادهها با سرعتهای مختلف حرکت کنند. هنگامی که با ترافیک کندتری روبرو میشوید، باید کروز کنترل خود را خاموش کرده و پس از عبور از این مرحله، سرعت مورد نظر خود را از سر بگیرید. کروز کنترل تطبیقی، ​​سرعت از پیش تعیین شده شما را حفظ میکند تا زمانی که به وسایل نقلیه جلوتر با سرعت کمتری از خط خود نزدیک شوید. در آن زمان، سرعت خودرو را کاهش داده تا فاصله تعیین شده را حفظ کند. این سیستم در بیشتر موارد، فقط کمی گاز را کاهش میدهد. برخی از سیستم‌ها به آرامی ترمز را برای کاهش سرعت بیشتر خودرو اعمال میکنند. بسته به شرایط جاده و میزان راحتی، میتوانید فاصله بین خودروی دیگری و خودروی شخصی خود را تنظیم کنید.

سیستم این ودروها بدین صورت است که از دوربینها، لیزرها یا رادارهای جلوی ماشین شما برای تشخیص وسیله نقلیه دیگر استفاده میشود. سیستم‌های کروز کنترل تطبیقی ​​برای استفاده در جادههای باز طراحی شدهاند که در آن ترافیک کم تا متوسط ​​شلوغ است. در حالی که برخی از کروز کنترلهای تطبیقی ​​میتوانند ماشین شما را متوقف کنند، بسیاری از آنها با سرعت کم سیستم خود را خاموش میکنند.

کروز کنترل تطبیقی ​​ابتدا توسط خودروهای لوکس درجه یک به کار گرفته شد. اما امروزه میتوانید آن را در سراسر بازار پیدا کنید. در واقع، این تجهیزات استاندارد در تویوتا کرولا 2021 است.

صفحه نمایش بالا

نگاه کردن به تابلو نمایش ابزار میتواند توجه شما را از مسیر پیش رو دور کند. در خودروهای پیشرفته، یک صفحه نمایش، پیش فرض اطلاعات را در قسمت دید راننده قرار میدهد یا آن را روی شیشه جلو یا یک شیشه دیگر بین راننده و شیشه جلو قرار میدهد. نمایشگرهای اصلی رو به بالا از یک رنگ استفاده میکنند و فقط اطلاعات ضروری را ارائه میدهند، مانند هشدارهای سرعت یا جلو. صفحه نمایشهای پیشرفته چند رنگ هستند و میتوانند سرعت خودرو، سرعت سنج، هشدارهای ایمنی، نشانههای ناوبری و حتی اطلاعات سرگرمی را نمایش دهند.

بیوک Encore GX کاملاً جدید 2021 نمونهای از خودرویی است که یک صفحه نمایش کوچک و شیشهای را در بالای صفحه نمایش میدهد که در بالای خط داش قرار دارد. لکسوس LS 2021 از شیشه جلو برای منعکس کردن صفحه نمایش بزرگ 24 اینچی و تمام رنگ خود استفاده میکند در حالی که نمایشگرهای جلو برای خودروها کاملاً جدید هستند و از دنیای هوانوردی آمدهاند و برای دههها در جنگندههای جت و سایر هواپیماهای با عملکرد بالا مورد استفاده قرار گرفتهاند. داشتن نمایشگرهای سر بالا مطمئناً خوب است، اما برای اکثر رانندگان ضروری نیست.

سنسورهای پارک

بر اساس داده های NHTSA ، بیش از 188،000 تصادف در سال 2015 در حالی رخ داد که یک خودرو در حال عقب رفتن بود. هدف سنسورهای پارک خودرو جلوگیری از بسیاری از این حوادث است که باعث جراحت ، خسارت قابل توجه خودرو و میلیونها دلار خسارت بیمه خودرو در سال میشود.

سنسورهای پارک از رادار یا سونار برد کوتاه برای تشخیص افراد ، حیوانات خانگی یا اشیای دیگر که راننده آنها را نمیبیند یا متوجه آنها نشده است ، استفاده میکند. اکثر سیستمهای اینچنینی، هشدارهای شنیداری و بصری را فعال میکنند. برخی از سیستمها از صفحه اطلاعات سرگرمی یا صفحه نمایش ابزار برای نشان دادن مکان شیء استفاده میکنند. سنسورهای پارک عقب استاندارد در اکثر خودروها موجود هستند. برخلاف تصاویر دوربینهای دید عقب، که اکنون برای همه خودروهای فروخته شده در ایالات متحده مورد نیاز است، نادیده گرفتن سنسورهای پارک عقب را نمیتوان نادیده گرفت. سنسورهای پارک جلو در مدلهای کمتری در دسترس هستند. آنها هنگام مانور در فضاهای تنگ پارکینگ، جایی که کاپوت خودرو ممکن است حاشیهها ، پستها و سایر اشیا را پنهان کند مفید هستند. اگر به مناطق شهری یا پارکینگهای شلوغ رفت و آمد میکنید ، سنسورهای پارک ضروری هستند. امیدوارم از این مقاله از بسپرشاپ استفاده لازم را برده باشید، در مقاله سوم و نهایی در این مورد به موارد پایانی و جمع بندی این موضوع میپردازیم.



Post comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *