راه­ های حفظ آرامش در هنگام رانندگی

رانندگی کردن قواعد بسیاری دارد. همه ما ممکن است هنگام رانندگی در خیابان ­های شلوغ و محلات پرترافیک دچار استرس شویم. اگر آستانه تحمل رانندگان کم باشد دائم در حال جدال در خیابان خواهند بود. در این مقاله از بسپرشاپ می ­خواهیم راه­کار هایی را با هم مرور کنیم که با کمک آنها بتوانیم آرامش خود را در هنگام رانندگی حفظ کنیم.

 

حفظ آرامش در موقع رانندگی عملی منحصر بفرد و هنرمندانه است و اگر بتوانیم استرس خود را در هنگام رانندگی و مواقع بروز مشکل کنترل کنیم یک کار هنری انجام داده­ایم. همه ما رانندگان اعم از رانندگان خودروهای سواری و شهری تا ماشین های سنگین باید با تمرین برخی موارد ساده گرفتار خشم در هنگام رانندگی نشویم. حالا سوال اینجاست که این روش های ساده از کجا آمده اند و از کجا بدانیم که کار آمد هستند.

 

روانشناسان روش‌هایی برای حفظ آرامش راننده در هنگام رانندگی ارائه می‌کنند که می­توانیم به کمک آن‌ها استرس‌ها را پشت سر گذاشته و در امان بمانیم. مردم زیادی هستند که در ساعات مختلفی از روز گرفتار ترافیک بزرگراه‌های شلوغ می‌شوند، به آنها فشار عصبی وارد می­شود و آنها را تحریک می­کند. در نتیجه ممکن است راننده به مجادله با دیگر راننده­ها بپردازد و یا باعث رفتارهای پر خطر در هنگام رانندگی شود.  باید در نظر داشته باشیم که ترافیک‌ سنگین حتی ممکن است افراد آرام و صبور را نیز تحت­الشعاع قرار دهد.

رانندگان زیادی در شرایط معمولی، صبر و آرامش خود را حفظ می‌کنند، اما نکته این است که بتوانیم آرامش خود را در شرایط سخت و استرس­زا، مثل ترافیک یا وضعیت جوی بد که رانندگی سخت‌تر شده است حفظ کنیم. توجه به این نکته ضروری است که تبدیل شدن آرامش به خشم نه تنها برای راننده خطرناک است بلکه راننده­های دیگر، موتورسیکلت‌ها، دوچرخه­سواران و کلیه افرادی که سر راه خودرو شما قرار می­گیرند را در معرض خطر قرار می­دهد.

 

در موقعیتی که استرس بر شما غالب شده، تنفس عمیق شکمی و بازدم آن بصورت آرام به حفظ آرامش شما کمک زیادی می‌کند. به موسیقی آرام، با صدای کم گوش کنید. صدای موسیقی نباید بلند باشد زیرا باعث اضطراب بیشتر می­شود. شعر یا جملات آرامش بخش را با خود تکرار کنید. عجله نکنید و ترافیک و مشکلات پیش رو را بخشی از رانندگی و سفر خود بدانید. زمانی که حرکات نادرست راننده­ای را می­بینید، سعی نکنید مانع حرکت او شوید یا اینکه تلافی کنید شاید یک مسئله اورژانسی برای یک نفر از آن خودرو به وجود آمده باشد. این باور به شما حس خوبی می­دهد.

 

ضمن کنترل خشم و اضطراب هنگام رانندگی، باید بدانید رعایت برخی نکات ساده می­تواند شما را از گرفتار شدن در ترافیک سنگین برهاند. این روزها تقریبا بیشتر افراد به سیستم موبایل هوشمند دسترسی دارند، کافی است با یک نرم افزار مسیریاب که میزان ترافیک و بهترین مسیر را نشان می‌دهد، موقع رانندگی یا در طول مسیر حرکت، راه­های کم ترافیک را انتخاب کنید. اگر در هنگام رانندگی مشکلی برای خودروی شما بوجود آمد و نیاز به تعمیرکار سیار و هرگونه لوازم یدکی خودرو داشتید، کافی است به بسپرشاپ بزرگترین مرکز خرید آنلاین قطعات یدکی خودرو سر بزنید.

 

ترس در هنگام رانندگی یک نوع هیجان است که اکثر رانندگان به‌ صورت طبیعی تجربه می‌کنند اما زمانی که هیجان در زمان رانندگی تشدید شود و حالت بیماری پیدا کند به آن فوبیا می­گوییم. فوبیا یعنی ترس شدید و غیرمنطقی از چیزی که به آن هراس هم می­گویند. ترس از رانندگی نوعی از فوبیا است. این رانندگان زمان مواجهه با صحنه هراس‌آور موقع رانندگی، آشفته شده و حملاتی پیوسته به سیستم عصبی­شان وارد می­شود.

 

معمولا در این شرایط خود راننده می‌داند که ترس نامعقول دارد اما با این وجود از پذیرش آن اجتناب می‌کند. پس از اینکه راننده ترس و منشا ترس خود را شناسایی کرد لازم است اقداماتی را برای برون رفت از این وضعیت صورت بدهد. درمان فوبیا روش­های مختلفی دارد اما معمول است که زیر نظر متخصص انجام شود. متخصصین بیشتر از روش‌های درمانی و رفتاری ـ شناختی استفاده می­کنند.

 

یکی از روش­های درمان برای برطرف کردن فوبیای رانندگی، تصویرسازی و حساسیت‌زدایی منظم و گام به گام است. متخصص از فرد می­خواهد ابتدا علائم جسمانی و روانی خود را موقع رانندگی ثبت کند تا گونه ترسش مشخص شود. برخی راننده­ها از رانندگی در جاده یا اتوبان وحشت دارند و برخی راننده­ها اگر کسی کنارشان نباشد امکان رانندگی ندارند و برخی دیگر از رانندگی در خیابان­های شلوغ می‌ترسند.

 

بنابراین ابتدا بایستی نوع ترس ثبت شود و سپس با تمرینات منظم تصویرسازی که به فرد داده می­شود از او خواسته می‌شود خودش را در شرایط رانندگی تصور کند. در این روش فرد بعد از آرامش عضلانی با کمک برخی تمرینات، اضطراب را تجربه کرده و در نهایت به آرامی، افکار و احساسات منفی را در مورد رانندگی از ذهن خود پاک می­کند و در مرحله بعد تمرینات را به صورت عملی آغاز می‌کند. گاهی اوقات برای کنترل علائم جسمانی نیاز به تجویز دارو از سوی پزشک حس می­شود. مراحل بعدی فرد بیمار بایستی تمرینات عملی خود را داخل خودرو انجام دهد تا مراحل درمان او تکمیل شود.

 

مطالبی که در این مقاله تخصصی از بسپرشاپ از خاطرتان گذشت تنها بخشی از عناوینی بود که میتوان با رعایت آنها به آرامش در رانندگی رسید. پیشنهاد ما به شما این است که هر زمان احساس کردید شرایط روحی مناسبی ندارید از رانندگی کردن خودداری کنید. بسپرشاپ بزرگترین فروشگاه اینترنتی خرید لوازم یدکی خودرو.



Post comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *