مکانیک خوب چه ویژگی هایی دارد؟

ابتدا باید به این موضوع بپردازیم که مکانیک خودرو کیست و چه وظایفی دارد! مکانیک خودرو کسی است که وظیفه تعمیر خودرو را عهده­دار می­شود. مکانیک مجرب می‌بایست از تجربه و دانش خود به صورت همزمان بهره بگیرد. البته لازم است که هر راننده نیز با تعمیرات خودرو آشنایی پیدا کند و به مسائل و بدیهیات خودرو مسلط باشد. در مورد مکانیک می‌توان گفت که یک مکانیک مجرب وظیفه بازدید و چک خودرو، تشخیص ایرادات و رفع عیب خودروی شما را بر عهده دارد. این وظیفه از تنظیم درهای خودرو و  قفل گرفته تا تنظیم موتور و تعمیر اساسی آن . به هر شخصی که تعمیر خودروی شما را بلد باشد، نمی­توان گفت که الزاما مکانیک خوبی است. شغل مکانیکی، تخصص و حرفه­ای است که مانند هر شغل دیگر، فردی که به دنبال این تخصص می‌رود، برای موفقیت باید ویژگی‌ها و مهارت‌های زیادی را کسب کند. قصد داریم در این مقاله از بسپرشاپ ویژگی‌های یک مکانیک ماهر و حرفه‌ای را با هم بررسی کنیم.

ویژگی‌ مکانیک­های ماهر

 

  • برقراری ارتباط مؤثر و مهارت­های آن

یک مکانیک لازم است که هنر ارتباط برقرار کردن با مشتریان خود را داشته باشد و به آنها احترام قلبی بگذارد. قطعا اگر تعمیرکار خودروی شما در کنار کیفیت و خروجی کار برای شما، برخورد مناسب و موجهی هم داشته باشد، برای دفعات بعدی هم به او مراجعه خواهید کرد. احتمالا آن مکانیک را به دوستان و آشنایان خود نیز معرفی خواهید کرد اما فرض کنید مکانیک کم حوصله باشد و با شما که مشتری او هستید با لحن تند صحبت کند و برخورد مناسبی نداشته باشد، در این حالت بیشتر مشتریان وفادار خود را از دست خواهد داد. اصولا یک مکانیک کاربلد باید توانایی توضیح دادن به صورت اختصاصی درباره قطعه و عیب و ایراد‌های ماشین به زبان گویا، ساده و قابل فهم را داشته باشد و از به‌کاربردن کلمات یا اصطلاحات تخصصی خودداری کند.

  • مهارت‌های فنی

یک مکانیک ماهر بایستی جز به جز ساختار انواع ماشین­ها را بشناسد و تجربه پیداکردن درست ایرادات خودروها را داشته باشد، و ضمن آن بتواند با ابزارها و آچارهای مختلف کار کند. مکانیک مجرب می‌داند که اشتباهات جزئی، در هر قسمتی از خودرو که باشد ممکن است به بروز حادثه منجر شود و خسارات جبران‌ناپذیری به بار بیاورد. تعمیرکار موظف است با دقت و توجه بالا، تمرکز و حساسیت درست کار تعمیر خودروی شما را انجام دهد.

  • توانایی تشخیص درست مشکل خودرو

بسیاری از مردم جامعه با کار بر روی خودروهایشان امرار معاش و گذران زندگی می‌کنند و خودرو منبع اصلی درآمد آنها محسوب می‌شود، بنابراین نمی‌توانند برای مدت طولانی ماشین خود را در تعمیرگاه به انتظار تعمیر بگذارند. این مواقع توانایی تعمیرکار در تشخیص درست و سریع‌ عیوب خودرو اهمیت زیادی پیدا می‌کند و مکانیک باید بتواند در‌ یک زمان کوتاه، خودرو را تعمیر کرده و به مشتری خود تحویل دهد.

  • آشنایی تعمیرکار با تکنولوژی­های روز
  •  خودروسازی یک صنعت پیشرو است که هر روز در حال پیشرفت و دگرگونی است. مکانیک‌های با تجربه دنیا معمولا نسبت به پیشرفت‌های روزانه آگاهند و اطلاعات به روز شده دارند. اگر تعمیرکاری از آخرین پیشرفت‌های این صنعت آگاهی داشته باشد می‌تواند به مشتریان خود خدمات مناسبی ارائه کند. تعمیرکارانی که تجربه بهتری دارند، متوجه این موضوع هستند که ممکن است هر خودرویی وارد تعمیرگاهشان شود و آنها نمی‌توانند پیش‌بینی کنند که چه خودرویی قرار است وارد تعمیرگاهشان شود. بنابراین تعمیرکار بایستی اطلاعات کافی در مورد همه خودروها و هرگونه موتور، سیستم الکترونیکی، سیستم سوخت، سیستم تهویه و غیره داشته باشد تا در مواجهه با هر خودرویی بتواند به سرعت تشخیص درست بدهد.

 

توانایی برنامه ریزی و مدیریت

یک مکانیک ممکن است در موقعیت‌های خاص و پیش‌بینی نشده قرار بگیرد، پس لازم است توانایی مدیریت بحران را داشته باشد. یک مکانیک حرفه‌ای می‌تواند در شرایط حاد خونسردی خود را حفظ کند، کنترل شرایط را در دست بگیرد و بهترین عملکرد را داشته باشد و گرنه در شرایط عادی هر کسی می تواند عملکرد خوب و مناسب داشته باشد. در هر زمان و مکان که خودروی شما دچار مشکل شد می توانید با ورود به سایت بسپرشاپ درخواست تعمیرکار سیار و یا در صورت نیاز به قطعات با خرید آنلاین قطعات خودرو از بسپرشاپ اقدام کنید.

  • تعمیرکار باید مسئولیت پذیر باشد

یک تعمیرکار باید از روی وجدان و تخصص تصمیم بگیرد و این دو را مبنای تصمیم‌های خود قرار دهد. تعمیرکار حرفه­ای با مشتری­های خود صادقانه رفتار می‌کند و با ارائه کار با کیفیت و استفاده از بهترین قطعات خودرو، اعتمادشان را جلب می‌کند. مکانیک‌هایی هستند که به مشتری می­گویند از بهترین قطعات استفاده کرده‌اند و هزینه قطعات خوب را از او می‌گیرند، اما در واقعیت از معمولی‌ترین قطعات با کمترین هزینه‌ استفاده کرده‌اند. یا کسانی که از قطعات دست‌دوم استفاده می‌کنند، اما هزینه قطعات نو را از مشتری می‌گیرند. دوران طلایی چنین مکانیک‌هایی زیاد دوام ندارد و خیلی زود مشتری‌هایشان را از دست می‌دهند.

 

مکانیک با تجربه

هر مکانیکی که سابقه کاری بالاتر دارد اگر هوش و حافظه خوبی داشته باشد می­تواند از این تجربه در کارهای بعدی استفاده کند. زیرا در هر بار تعمیر خودرو، تجربیاتی به او افزوده می‌شود که در موقعیت‌ مشابه به او کمک می‌کند. مکانیک با تجربه در هر شرایطی به شیوه خاص خودش برخورد می‌کنند.

 

محیط کاری در تعمیرگاه

هر مکانیک موظف است به نظافت تعمیرگاه خود اهمیت بدهد. بایستی علاوه بر روزهایی که خلوت است، در روزهایی که مشغله زیادی دارد و تعمیرگاه شلوغ است نیز به نظافت تعمیرگاه اهمیت بدهد. تمیزی محیط تعمیرگاه نشان از این دارد که تعمیرکار برای مشتری­های خود ارزش قائل است.

 

  • رعایت قوانین و مقررات

یک تعمیرکار باید بتواند قوانین، مقررات و استانداردهای مربوط به حرفه خود را رعایت کند، مثلا از قطعات و ابزارآلات استاندارد استفاده کند. او می‌بایست در محل کار خود وسایل ایمنی لازم را داشته باشد تا از وقوع حوادث احتمالی جلوگیری کند.

 اگر در هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب مکانیک، موارد بالا را در نظر داشته باشید می‌توانید ماهرترین مکانیک را انتخاب کرده و با خیال راحت خودروی خود‌ را به او بسپارید. بسپرشاپ تخصصی ترین اپلیکیشن خدمات خودرویی، آماده خدمت رسانی به خودروداران عزیز سراسر کشور.



Post comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *