هرگز موتور خودرو را با استفاده از آب نشویید!

شست و شوی موتور خودرو یا اصطلاحا موتورشویی، خدمتی بود که در گذشته مشتریان زیادی را در کارواش‌ها به خود اختصاص داده بود. زیرا بیش‌تر خودروها به سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری مجهز بودند و خبری از به کار بردن تجهیزات الکترونیکی به شکل گسترده در اتومبیل‌ها نبود.  با مراجعه به کارواش‌ها دیده می‌شود که تعداد زیادی خودرو در حال شست‌و‌شوی موتور هستند و درب موتور (کاپوت) آن‌ها باز است.

 

عمده مشکلات شستشوی موتور

معمولا پس از شستن موتور خودرو به دلیل فشار بالای نازل، آب وارد قطعات سیستم برقی خودرو نظیر شمع، وایر، دلکو و… می‌شد و در پی آن موتور خودرو روشن نمی‌شد. بنابراین با باز کردن این قطعات و استفاده از پمپ باد موجود در کارواش‌ها نسبت به خشک کردن و از بین بردن رطوبت این قطعات اقدام می‌کردند تا موتور خودرو مجدد روشن شود.

اما این مساله در دهه اخیر با کنار رفتن خودروهای کاربراتوری و جایگزینی تمامی آن‌ها با محصولاتی که به سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری مجهز هستند تغییراتی بزرگی را شامل شده است. در حال حاضر با توجه به کاربرد بیش‌تر علم الکترونیک در خودروها و استفاده از تجهیزاتی مانند واحد کنترل الکترونیک (ECU)، تمایل مشتریان به موتورشویی کاهش پیدا کرده است. زیرا استفاده از سیستم سنتی شست‌وشو با نازل پر فشار آب می‌تواند باعث ورود آب به قطعات الکترونیکی شده و آسیب‌های جدی را به دنبال داشته باشد.

در کنار این مشکل، از آنجایی که در خودروهای امروزی حجم بالایی از دسته‌سیم و سوکت‌های پلاستیکی به کار رفته است، فشار بالای نازل آب می‌تواند باعث اتصالی این سوکت‌ها و یا قطع شدن سیم‌ها شود. در واقع خودروهای امروزی نسبت به گذشته نیازمند رعایت حساسیت‌های بیش‌تری در نگهداری هستند که دلیل آن هم جایگزین شدن بسیاری از قطعات مکانیکی با نمونه‌های الکترونیکی است.

 

برای شستشوی موتور خودرو چه باید کرد؟

به دنبال بروز این مشکل، بسیاری از مراکز خدماتی و کارواش‌ها از محصولات نوینی برای شست‌و‌شوی موتور خودرو استفاده می‌کنند. به عنوان مثال استفاده از مواد نانو و شوینده‌های بدون نیاز به آب یا استفاده از بخار خشک برای تمیز کردن موتور و سایر اجزای فنی از جمله این موارد است.

استفاده از این روش‌های نوین باعث شده است که بدون نیاز به آب و نازل پرفشار، انواع آلودگی‌های، چربی‌ها و رسوبات انباشته شده در محفظه موتور خودرو تمیز شود و در عین صرفه‌جویی در مصرف آب، آسیب جدی به تجهیزات الکترونیکی و برقی خودرو وارد نشود.

البته در استفاده از این مواد نوین نیز باید دقت شود که ترکیبات تشکیل‌دهنده این مواد دارای استانداردهای لازم بوده و به مرور زمان به قطعاتی چون سوکت‌ها، سیم‌ها و … آسیب وارد نکند. بنابراین باید خرید این گونه مواد از مراکز معتبر انجام شود تا از کیفیت ساخت و استاندارهای لازم اطمینان خاطر لازم برای مشتری ایجاد شود.

 

دریافت خدمت از بسپر

یکی از روش‌های مطمئنی که با کمک آن می‌توان به راحتی مواد یا اسپری‌های شست‌شوی موتور را تهیه کرد استفاده از وبسایت یا اپلیکیشن بسپر است.

متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت بسپرشاپ  و یا نصب اپلیکیشن بسپر بر روی تلفن همراه خود بدون نیاز به مراجعه حضوری و با خاطری آسوده از محصولات و خدمات متنوع این پلتفرم آنلاین خدمات خودرویی بهره ببرند.

 



Post comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *